סרט תיעודי חדש: צבא ארה"ב מתכונן בחשאי למלחמה נגד סין מזה שנים

ברחבי בריטניה החלה הקרנתו של סרט תיעודי חדש של העיתונאי והבמאי ג'ון פילגר ובמרכזו איך מתכונן בחשאי צבא ארה"ב, מזה מספר שנים למלחמה נגד סין. על כך מסר הבוקר (שישי) העיתון הקומוניסטי "מורנינג סטאר" במהדורת סוף השבוע. בסרט "המלחמה שתבוא נגד סין" טוען פילגר שארה"ב מחזקת בשנים האחרונות את כוחותיה במזרח הרחוק, בונה בסיסים חדשים ומרחיבה ומשדרגת את הקיימים. פילגר (77), יליד אוסטרליה שעובד מאז שנות ה-60 בתקשורת הבריטית, הוא עיתונאי ותיק שזכה לפרסים רבים – לרבות שתי זכיות בתואר "עיתונאי השנה בבריטניה". סרטו החדש הוא האחרון בשורה של סרטים דוקומנטריים שביים בנושאים הקשורים לצבא ארה"ב, והוא נפתח בקטעים דרמטיים ממלחמות עבר של ארה"ב באזור המשולבים בידיעות חדשותיות על המתיחות עם סין עממית.

2017-02-03_155446

"סין מוקפת בכמות עצומה של בסיסים אמריקניים, ורוב הפריסה של צבא ארה"ב מחוץ למדינה נמצאת באזור הזה. לא מעט כוחות של צי ארה"ב פורסים לאזור. זה מהלך שהצי האמריקאי ונשיא ארה"ב הקודם, אובמה, כינו 'הציר לאסיה'", הסביר פילגר בריאיון שפורסם בלונדון.

בחודש דצמבר האחרון החרים הצי הסיני כלי שיט לא מאויש של הצי אמריקאי; בתגובה צייץ טראמפ ש"סין גנבה כלי מחקר לא מאויש של הצי האמריקני שפעל במים בינלאומיים, הוציאה אותו מחוץ למים ובמעשה חסר תקדים לקחה אותה לשטחה". אך המתקן לא הוצב במים הבינלאומיים אלא במים הטריטוריאליים של סין. התקרית באה על רקע התנגדותה של סין לסיורים הימיים התכופים של ארה"ב באזור. המנהיגים הסיני הבהירו כי בכוונתם להחזיר את הכלי ולהימנע מתקרית דיפלומטית עם ארה"ב והוא אכן הושב. הסינים טענו שהוא ניפח את הכותרות והחמיר את המשבר.

לדברי פילגר "מבסיסים אלה ארה"ב יצאה למלחמת קוריאה ולמלחמת וייטנאם, ומשם גם יצאו כוחות ואספקה לעיראק ולאפגניסטן". לכך יש להוסיף את הטענה שארה"ב מחזיקה באוקינאווה, או לפחות החזיקה, טילים עם ראשי נפץ גרעיניים שכוונו לעבר ערים בסין. כמו כן, ארה"ב מרחיבה ובונה בסיסים חדשים גם בקוריאה הדרומית, בפרט באי ג'וג'ו שנמצא 400 מיילים ימיים משנחאי. "האי הזה נמצא באזור שנחשב קריטי למעבר סחורות מסין ואליה", מסביר פילגר. "אם ארה"ב תחסום את האזור, כפי שתרגלה בשנת 2015, היא יכולה לחנוק את סין". לטענת פילגר, זה מגדיל עוד את הסיכון למלחמה.

ארה"ב מחזיקה לא פחות מ-1,000 בסיסים מסביב לעולם, וביפן לבדה מוצבים 50,000 חיילים אמריקאים באופן קבוע. לנתון הזה יש להוסיף עוד 20 עד 30 אלף חיילים בקוריאה הדרומית, ועוד אלפים במדינות נוספות שנמצאות במתיחות ארוכת שנים עם סין. גם הצי השביעי נמצא באזור, וכולל כ-60 אלף חיילים שפרוסים על עשרות ספינות ו-350 מטוסי קרב לא כולל מטוסי הקרב של חיל האוויר. "שום אוקיינוס לא נשלט מעולם באופן שבו ארה"ב שולטת באוקיאנוס השקט", קבע פילגר.

יצוין שמספר ימים לאחר הכתרתו של טראמפ, אמר נשיא סין, שי ג'ינפינג, בעת ביקור בג'נבה כי "מחויבותה של סין לשמירת שלום העולם נותרה ללא שינוי. שי ציין כי סין גדלה ממדינה ענייה וחלשה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם לא באמצעות התרחבות צבאית או ביזה קולוניאלית, אלא דרך עבודה קשה של אנשיה ומאמציהם לכונן שלום". כך על פי דיווח של רדיו סין. "סין לעולם לא תהסס בשאיפתה להתפתחות בדרכי שלום. לא משנה כמה חזקה כלכלת סין תהיה, סין לעולם לא תחפש הגמוניה, התרחבות או יצירת תחום ההשפעה. ההיסטוריה הוכיחה זאת ותמשיך להוכיח", הבטיח שי.

טריילר של הסרט: https://www.youtube.com/watch?v=G3hbtM_NJ0s

לאתר הסרט: http://thecomingwarmovie.com

הסרט בפייסבוק: https://www.facebook.com/Johnpilgerthecomingwar