הדרישה לוועדת חקירה להתנהלות המשטרה באום אל-חיראן במרכז המחאה במוצ"ש

הדרישה להקמת ועדת חקירה לבדיקת התנהלות המשטרה האלימה בפינוי התושבים הערביםבדואים באום אלחיראן תעמוד במרכז ההפגנה היהודיתערבית שתתקיים מחר, מוצ"ש, בתלאביב (ר' ידיעה נוספת באתר). חד"ש, מק"י וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת דורשים מזה שבועיים חקירה שתעסוק בשני היבטים: הפינוי האלים בפקודת ביצוע המתאימה למבצע צבאי, וניקוי שמו של יעקוב אבו אלקיעאן, שלטענת המשטרה ביצע פיגוע דריסה אשר גרם למותו של השוטר ארז לוי.

2017-02-03_155515

ליד הריסות ביתה באום אלחיראן (צילום: עומדים ביחד)

"אין שום דרך רשמית ואפקטיבית לטהר את שמו ולהסיר את כתם המחבל שהדביקה לו המשטרה זולת הקמת ועדת חקירה", אמרה בריאיון לעיתונאי שלמי אלדר מאתר אלמוניטור אלמנתו של המנוח, הד"ר אמל אבו אלקיעאן. "אנחנו לא מבינים איך המשטרה, מבלי לחקור ומבלי לבדוק ולדעת את הרקע שלו ושל משפחתו, קובעת מיד שהוא ביצע פיגוע שמושפע מדאע"ש. אנחנו בטוחים שלא הוא האדם שיכול היה לחשוב על מעשה כזה", הדגישה.

לדבריה, בעלה היה איש חינוך מופנם באופי שלו, שקט, רגוע ואופטימי, שהתנהגותו אינה יכולה להצביע על כוונה לעשות מעשה של אלימות. "הוא קנה רכב חדש ובגדים חדשים והתכוון לבנות בית. כל החיים היו לפניו", היא אומרת. ד"ר אלקיעאן סיפרה עוד, כי בני משפחתם משכילים ובעלי תארים אקדמיים מתקדמים. היא עצמה דוקטור לרפואה והוראת מדעים, עומדת בראש תכנית מחקר ב"מכללת קיי" ועוסקת במחקר בנושא נישואי קרובים ומחלות גנטיות בחברה הבדואית. לבני הזוג אלקיעאן שלוש בנות קטנות, ומנישואיו הקודמים יש ליעקוב עוד ארבעה ילדים. אחד מהם מסיים לימודי רפואה, השני מהנדס ושתי בנות לומדות הוראה במכללת קיי. "אצלנו במשפחה לכולם יש לפחות תואר ראשון אקדמי", היא אומרת, "אחיו של יעקוב הוא מפקח במשרד החינוך ואח שני הוא מנהל בית ספר. כל האחיינים שלו רופאים או סטודנטים לרפואה או רוקחים ואחיות".

האלמנה אמרה: "הסטודנטים והצוות במכללה הזדעזעו, הם אמרו לי 'אנחנו מכירים אותך ולא מבינים איך ניתן להאשים אתכם בלי לחקור'. קיבלנו תנחומים מכל הארץ, מהגולן ועד אילת, מיהודים ומערבים. האבל אצלנו נמשך שלושה ימים, אבל מאז האירוע כבר חלפו שבועיים (ועדיין) ממשיכים להגיע לבקר אותנו מנחמים. כולם תומכים (בנו) ואומרים שהאמת מתחילה להתברר ויש לעשות הכל כדי שהיא תצא אל האור".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), שנפגע במהלך הפינוי משני כדורי המשטרה – אחד במצחו והשני בגבו. בראיון לאלמוניטור הוא אומר כי סירוב הממשלה להקים ועדת חקירה מוכיח שיש לה מה להסתיר. "תחילה האשימו את יעקוב שהוא איש דאע"ש מבלי לבדוק את עברו ואת הרקע המשפחתי (שלו), ולאותה טענה הצטרף גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן", אומר ח"כ עודה. "האירועים הללו הכתימו את שמו של יעקוב, שנטמן כמחבל, והטילו אות קין על משפחתו. הם גם הכתימו את כל החברה הבדואית, הנתפסת בעקבות האירועים כחברה מסוכנת ואלימה שצריך למגר ולהילחם בחדירת מסרי דאע"ש לתוכה. כל זאת מבלי שההאשמות נבדקו, ורק על סמך עיתון ישראלי ('ישראל היום') שהיה מונח בביתו".

ח"כ עודה הוסיף, כי בשבת הקרובה [4 בפברואר] תיערך הפגנה רבת משתתפים בתלאביב בדרישה להקים ועדת חקירה. "זו הדרך היחידה שלנו לפעול ולהפעיל לחץ", הוא מסביר, ומציין כי נבחנת גם פנייה לבג"ץ כדי שיורה לממשלה לחקור את האירועים ולנקות את שמו של יעקוב, "שהפך מאיש חינוך נערץ ואהוד על תלמידיו למחבל". ד"ר אלקיעאן, ח"כ עודה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי מוחמד ברכה וראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, צפויים לנאום מחר בהפגנה שתתחיל בשעה 19:30 בכיכר מגן דוד, רחוב אלנבי פינת המלך ג'ורג'.