סערה במליאת הכנסת בעת דיון על הצעת החוק להכרה רשמית בטבח כפר קאסם

סערה פרצה היום (רביעי) במליאת הכנסת בעת דיון על הצעת החוק שיזמה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), להכרה רשמית בטבח כפר קאסם והכנסתו לתוכנית הלימודים. הצעת החוק נפלה בהצבעה בקריאה טרומית, כש-12 תמכו בה ו-93 התנגדו לה, חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה הימניים.

סדרני הכנסת ומוציאים היום את השר פריג' מהמליאה בעת שהתפרץ בעת דבריה של ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: הכנסת)

 

ח"כ תומא-סלימאן נאמה בערבית ולאחר מכן הוסיפה: "דיברתי על הטבח ועל כפר קאסם שכולכם מכירים וכל מי שהלך לצבא יודע בדיוק מה קרה שם. אני מצפה שתתחברו לרגע להרגשת האובדן, לרגש של עם שעבר עליו טבח, והצליח לשמור על עצמו במולדתו. הכרה, היא שלב הכרחי בדרך לתיקון, זו האמת שנכונה לטבח בכפר קאסם, נכונה לנכבה, ונכונה ליכולת לבנות עתיד משותף. הדרך לפיוס עם האזרחים הערבים ועם כלל העם הפלשתיני עוברת דרך הכרה בפשעי העבר. הממשלה הזו מכריזה שהיא ממשלת שינוי, ויהודית ערבית, אם היא כל מה שהיא מכריזה שהיא, עליה להעביר את החוק." השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג, מראשי מרצ, התפרץ בעת דבריה של ח"כ תומא-סלימאן והטיח לעבר חברי הרשימה המשותפת: "בושו לכם, אתם סוחרים ברגשות הערבים ובכאב שלנו למען עוד קולות. לבסוף הוא הוצא מהמליאה בידי סדרני הכנסת.

בתגובה לכך, השיבה ח"כ תומא-סלימאן: "הנושא כאוב, והוא כאוב לכולנו. ההתעקשות להעלות את החוק כל שנה לא באה להתנגח באף אחד ולא להביך אף אחד, אלא להיאבק על זכותם של אנשי כפר קאסם שיכבדו את האנשים שלהם ויזכירו את הטבח שלהם. כבוד השר עיסאווי עלה לדוכן הזה בזכות ההסכמה שלי. הייתי יכולה לא להסכים לתת לו לעלות. בזכותי הוא קיבל זמן דיבור על הדוכן הזה. למה? כי אני מכירה בכאב של כולם, ואני מכירה בכאב של מי שיושב בממשלת שינוי וחייב למלא את פיו מים כשמדובר על טבח בבני עמו. הכאב קשה מנשוא כנראה, לשבת בממשלה שדורסת אותך, את הנרטיב שלך ואת ההיסטוריה שלך".

"בכל שנה אנו מעלים את החוק להכרה בטבח כפר קאסם לקראת סוף אוקטובר, ובכל שנה הקואליציה מפילה אותו", צייץ יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש). "הפעם יש בקואליציה חברי כנסת שהגישו יחד איתנו את ההצעה להכיר בטבח בקדנציות קודמות, אבל גם הקואליציה שלהם הפילה את החוק וממשיכה את הכחשת הטבח. נמשיך להביא את החוק עד להכרה רשמית". על כך הוסיף ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "גזעני האופוזיציה והקואליציה הפילו בשיתוף פעולה את החוק של חברתי, ח"כ עאידה תומא-סלימאן להנצחת זכרם של קורבנות הטבח בכפר קאסם. מצד אחד פשיסטים שמלינים מדוע 'בן גוריון לא סיים את העבודה', ומצד שני קרנפים שמכחישים טבח בדמעות תנין. מצא מין את מינו".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/107668