סין ליפן: הימנעו מלהלל את פושעי מלחמת העולם השנייה

משרד החוץ הסיני מתח ביקורת חריפה בעקבות ביקורו של שר הפנים היפני יושיטקה שינדו במקדש יאסוקוני הנתפס כסמל להתנהגות התוקפנית והאימפריאליסטית של יפן במהלך מלחמת העולם השנייה. במקדש התקבלו בעבר בכבוד מנהיגים יפנים שהורשעו כפושעי מלחמה על ידי בית הדין של בעלות הברית, יחד עם קורבנות המלחמה. "אנחנו קוראים ליפן לאמץ את הגישה הנכונה בנוגע לשאלות היסטוריות", אמר דובר המשרד. זוהי לא הפעם הראשונה ששכנותיה של יפן מוחות על ביקורים של בכירים יפנים במקדש. ראש הממשלה היפני, שינזוֹ אָבֶה, ביקר ב-26 בדצמבר אשתקד במקדש יאסוּקוּני. בדומה לשנים עברו, הדבר הרתיח את סין ודרום קוריאה, ואף הביא לתגובה נדירה מצד ארה"ב.

2014-04-15_164858

אנדרטה לזכרם של מאות אלפי קרבנות הרצח ההמוני שביצעו כוחות הכיבוש היפנים בעיר הסינית נאנג'ינג (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

מקדש יאסוּקוּני אשר ממוקם בטוקיו הבירה, מוקדש לזכרם של 2.5 מיליון חללי מערכות יפן. במקום קבורים אלו שקיפדו את חייהם למען האימפריה והקיסר ב-150 השנים האחרונות, ובהם גם חיילים שמתו במהלך הכיבוש האכזר של סין וקוריאה על ידי יפן במהלך מלחמת העולם השנייה. בכל פעם שבה מגיע ראש הממשלה היפני לביקור, נסערות הרוחות בתקשורת וברחובות, ובשנים האחרונות התקיימו במקרים כאלה הפגנות בסין, בטייוואן ובדרום קוריאה. שר החוץ הסיני, וואנג יי, גינה בחריפות את ביקורו של אבה במקדש. לדבריו, ביקורו של אבה הוא התגרות לאור יום נגד הצדק העולמי, כמו גם דריסה של המצפון האנושי.

במאמר דעה שהתפרסם בסוכנות הידיעות הממשלתית "סינחואה" נכתב, כי אבה ידע היטב מה הוא עשה וכן את ההשלכות של ביקור במקום שנוי במחלוקת ובזמן רגיש. במקום להתחייב לשלום, כפי שטען שעשה ראש הממשלה היפני, הביקור הוא פרובוקציה מחושבת שמחריפה את המתח הקיים. דובר משרד החוץ הסיני, צ'ין גאנג, אמר כי אם אבה באמת ובתמים מעוניין לשפר את היחסים עם שכנותיה של יפן, הרי שעליו לא לבקר במקדש יאסוקוני, ולפקוד את המוזיאון לזכר הטבח בנאנג'ינג.