ממשלת הימין אומרת מו"מ אבל מבצעת כיבוש

מאת דב חנין

בשעת בוקר של יום רביעי, 19 במארס, הלכו שלושה ילדים בשביל בצד עצי הזית, שדות החיטה ומטע האפרסק. הם ירדו לכיוון הגדר לקטוף עכוב, שזה סוג של סרפד שהילדים קוטפים ומוכרים לסוחרים מקומיים במחיר של 3.5 שקלים לקילו. את ליבת העכוב קולפים ומבשלים אותה.

 2014-04-15_164834

בתמיכת הממשלה מתנחלים נכנסים ל"בית המריבה", בית משפחת ראג'בי בחברון ביום ראשון האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

על התל שמול הגדר הפרוצה, הסתתרו חיילים מוסווים במארב. שלושת הילדים לא יכלו להבחין בהם, אולם החיילים הבחינו בהם ממרחק רב. החיילים חיכו עד ששלושת הילדים יחצו את הגדר ויתקדמו לעבר השדה שמעבר לה, ששייך למשפחתו של אחד הילדים, יוסף. רק אז הם פתחו בירי. למשמע שריקות הכדורים של האש החיה, ניסה יוסף בן ה-14 להימלט על נפשו. הכדור פגע בו בירכו מאחור, בזמן שניסה לעבור את מעקה הבטיחות של הכביש, והוא נפל מתבוסס בדמו. זמן רב חלף בטרם הגיע אמבולנס צבאי לפנותו. לפי התחקיר של "בצלם", חלפה כחצי שעה. יוסף מת מפצעיו. שני הילדים האחרים שנחבלו בידיהם, הושכבו על רצפת ג'יפ צבאי. לפי עדותם, חייל דרך על ראשיהם. הם נלקחו לחקירה שנמשכה כמה שעות, ואז שוחררו. אחד מהם סיפר שחייל אחד איים עליו ברובהו ואמר לו: "תהיה בשקט, אחרת אני אהרוג גם אותך".

כך נראה כיבוש.לסיפורו של יוסף בן ה-14 – כפי שתיארו תחקיר "בצלם" וכתבתו של גדעון לוי ב-"הארץ" – אפשר להוסיף עוד עשרות מקרים נוספים. בשמונת החודשים של המשאומתן המדיני, נהרגו 47 פלסטינים בשטחים הכבושים. עוד נהרגו שני אזרחי ישראל וארבעה חיילים. בשטחים יש היום אלפי פצועים מירי צה"ל ומתקיפות המתנחלים. פשעי השנאה וההשתלטויות על אדמות פלסטינים, בגיבוי כוחות הביטחון, הולכים ומתרבים. בשטחי C נמשכת מדיניות שיטתית של דחיקת הפלסטינים, כולל פעולה שיטתית של הריסת בתים. רק בתחילת החודש, בין 1 ל-3 באפריל, נהרסו 45 בתים. הם הותירו 93 בניאדם, כ-40 מהם ילדים, ללא קורת גג. בבקעת הירדן החרימו חיילי צה"ל אפילו את האוהלים שארגוני סיוע בינלאומיים סיפקו לתושבים שבתיהם נהרסו. כך מבצעת הממשלה טרנספר שקט, כוחני ושיטתי בבקעת הירדן. כך לא נראה תהליך שלום; כך משתולל תהליך של מלחמה.

לכך יש להוסיף את הבנייה בהתנחלויות.בשנת 2013 נשבר שיא של עשור במספר התחלות הבנייה בהתנחלויות. הגידול בבנייה בין שנת 2012 לשנת 2013 עומד על 123%. 60% מהדירות שרשות מקרקעי ישראל שיווקה מתחילת השנה נמצאות בשטחים. בחודש האחרון אישר המינהל האזרחי לקדם תוכנית בנייה בהתנחלויות הכוללת 839 יחידות דיור בשכונה חדשה באריאל, 300 דירות בביתאל, 31 דירות באלמוג, ו-350 דירות בשבותרחל. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה בנייה מעבר לקו הירוק של 144 יחידות דיור בהרחומה ג' ושל 40 יחידות בפסגתזאב. בנובמבר האחרון, הודיעו משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל על שיווק קרקעות ל-2,100 יחידות דיור בשטחי הגדה וירושלים. אבל נתונים אלה מתייחסים רק לבנייה בהיתר. בהתנחלויות נמשכת גם בנייה מסיבית שלא בהיתר, במאחזים לאורכה ולרוחבה של הגדה.

בזמן שממשלת נתניהו בונה בהתנחלויות, היא בחוצפתה מאשימה את אבומאזן בכך שהוא נוקט "צעדים חדצדדיים".אבל האם הבנייה בהתנחלויות אינה בעצמה צעד חדצדדי? כנראה שלדעת הממשלה, בנייה בהתנחלויות היא צעד של הידברות ורצון טוב

יש להדגיש, כי מפעל ההתנחלות לא רק מכשיל כל סיכוי לשלום, אלא גם עולה הון תועפות.בארבע השנים האחרונות, העבירה הממשלה מדי שנה לרשויות המקומיות של ההתנחלויות בשטחים כ-40 מיליון שקלים בסעיף: "מענק ביטחוני לאור הקפאת הבנייה". זאת, למרות שאין הקפאת בנייה ומעולם לא הייתה. בסך הכול הועברו 148 מיליון שקלים במענקי ההקפאה האלה.

הכנסת הקציבה במהלך מושב החורף האחרון כ-600 מיליון שקלים להתנחלויות בגדה המערבית, וזאת במסגרת ההעברות התקציביות השוטפות שאישרה ועדת הכספים, לאחר שהקצבה זו לא נכללה בתקציב המדינה. לפני כשבועיים, אישרה ועדת הכספים גם העברה של 177 מיליון שקלים לידי החטיבה להתיישבות. סכום כסף אדיר זה הועבר בתמיכת חברי הכנסת של "יש עתיד", למרות שאין כל שקיפות לידי מי הוא מגיע ולאילו מטרות.

בחודש ינואר, ביקש משרד האוצר את אישור ועדת הכספים להעברת "מענק להתיישבות צעירה ביהודה ושומרון" בסך 38 מיליון שקלים, 27 מיליון שקלים נוספים עבור "מענקים ביטחוניים ביהודה ושומרון", ועוד מיליון שקלים שמוגדרים "מענק שר הפנים". שבועיים לפני כן, אושרה העברה של עוד 90 מיליון שקלים בתחום התחבורה. משרד התחבורה מתכוון להקצות 200 מיליון שקלים לביצוע 18 פרויקטים בגדה המערבית בשנים הקרובות, בעיקר כבישים מהתנחלויות להתנחלויות.

בחודש פברואר, אישרה הממשלה הטבות מס ל-35 התנחלויות מבודדות, וזאת שעה שבשטח בתחומי הקו הירוק קיימים יישובים שמצבם החברתיכלכלי נמוך בהרבה, אך אינם זוכים בהטבות מס כאלה. עוד כ-20 מיליון שקלים הועברו לבנייה בביתאל, כחלק מהפיצויים על "הפינוי מרצון" של חמישה מבנים בגבעתהאולפנה בקיץ 2012.

לכן, תמונת המציאות היא ברורה לגמרי: מי שמנהל מדיניות חדצדדית וכוחנית זו ממשלת נתניהו, בתמיכת "התנועה" ו-"יש עתיד". הגיע הזמן להתפכח מאשליות. נתניהו לא יביא שלום, וישועה לא תבוא גם מבחוץ, מהממשל האמריקאי. גורלנו נמצא בידינו. אם אנחנו לא נשנה את הכיוון בו הולכת ישראל ולא נלך למהלך אמיתי של סיום הכיבוש ושל הידברות לשלום עם העם הפלסטיני ועם כלל העמים הערביים – נידרדר לעימות דמים מסוכן, ואת המחיר הכבד נשלם אנחנו ושכנינו, ילדינו וילדיהם.

 

דבריו של ח"כ דב חנין (חד"ש) בדיון הפגרה המיוחד של מליאת הכנסת שפורסמו בגיליון השבוע של "זו הדרך"