נשים עושות שלום: 10 אלף מפגינות דרשו הסכם מדיני במצעד בירושלים

אלפי נשים השתתפו אמש (רביעי) בצעדה מטעם ארגון "נשים עושות שלום" בירושלים, ממרכז העיר עד לבית ראש הממשלה בדרישה להסכם שלום. על פי התנועה במצעד בירושלים לקחו חלק יותר מ-10 אלף בני אדם והמפגינות נשאו שלטים הקוראים לקידום הסכם השלום בין ישראלים לפלסטינים. מוקדם יותר, בשעות הבוקר הן נפגשו עם נשים ירדניות ופלסטיניות בקאסר אל יהוד שבצפון ים המלח.

2016-10-20_170922

הבמה בתום ההפגנה שנערכה אמש בירושלים מול משרד ראש הממשלה (צילום: נשים עושות שלום)

ההפגנה בירושלים הייתה לאירוע הסיום של הצעדה שהחלה לפני שבועיים תחת הכותרת "צעדת התקווה" שהובילה תנועת "נשים עושות שלום". ברחבי התנועה קיימה ברחבי הארץ פעילויות שטח והסברה כדי להרחיב ולהעמיק את ההבנה בדחיפות להגעה להסכם מדיני. הצעדה ב-4 באוקטובר ובכוונת מארגנות הצעדה להקים במקום סוכת שלום בה הן יישארו עד לסוף החג, ובסיומו הן ימשיכו לעמוד בה במשמרות עד לפתיחת מושב החורף של הכנסת כשהן ילבשו לבן ויישאו את שלטי התנועה בזמן שהן יקראו להסכם מדיני.

בעצרת שנערכה אמש נאם ראש העיר סחנין, מאזן גנאים, שדיבר בעברית וערבית, ואמר כי הוא "גאה להיות פה, לראות נשים יהודיות וערביות הולכות יד ביד. הנה האפשרות לחיות ביחד. כולנו מפה שולחים מסר ברור לכל אלה שלא מאמינים שהאדם יותר יקר מהאדמה". הזמרת יעל דקלבאום אמרה מעל הבמה בירושלים כי בשעות הבוקר השתתפה עם הצועדות בתפילת נשים בקאסר אליהוד ליד יריחו. "היינו 4 אלף נשים, חצי מהן פלסטיניות. אמרו לי שאין עם מי לעשות שלום. היום הוכחנו שזה לא נכון". דקלבאום שרה את "הללויה" של לאונרד כהן יחד עם מירה עיילבוני ומקהלת הנשים העבריות מדימונה.

תנועת "נשים עושות שלום" הוקמה במהלך מבצע צוק איתן הרצחני בקיץ 2014. התנועה מאגדת נשים יהודיות וערביות והיא מבקשת לקדם משא ומתן מדיני בדרך של לחץ על ממשלת הימין וכן לקדם מעורבותן של נשים בתהליך המשא ומתן המדיני. מאז שקמה, ארגנה התנועה מספר אירועים, בהם "רכבת השלום", שיצאה למסע מנהריה בצפון ועד לשדרות בדרום, וכן מבצע "צום איתן", שהתקיים שנה לאחר מבצע צוק איתן, ובו 300 נשים שבתו רעב במשמרות למשך 50 ימים, משך התקופה המקבילה של המבצע הצבאי.