נשיא אלג'יריה בוטפליקה הודיע כי יעזוב את תפקידו בקרוב; המחאות נמשכות

"בלחץ המחאה העממית ההמונית: בוטפליקה הולך הביתה". זו הכותרת הראשית שפורסמה הבוקר (שלישי) בעיתון "אל ווטאן" היוצא לאור באלג'יר. העיתון מדווח שנשיא אלג'יריה עבד אלעזיז בוטפליקה הודיע אמש כי יעזוב את תפקידו בסוף החודש לאחר 20 שנה בשלטון. לפי ההודעה שפרסם משרד הנשיא, הוא יפרוש עם סיום המנדט שלו ב-28 באפריל. עוד נכתב כי בוטפליקה ינקוט "צעדים חשובים כדי להבטיח את המשכיות התפקוד של מוסדות המדינה" בעת תקופת המעבר לאחר סיום תפקידו.

2019-04-02_214810

אלפי סטודנטים הפגינו הבוקר, שלישי, במרכז אלג'יר ודרשו את הסתלקותו של כל המשטר ולא רק הנשיא בוטפליקה (צילום: אל ווטאן)

הודעתו של בוטפליקה פורסמה לאחר שישה שבועות של הפגנות ענק נגד הנשיא בן ה-82 וממשלתו, ואחרי שרמטכ"ל צבא אלג'יריה אמר שהנשיא החולה איננו כשיר לכהן בתפקיד וצריך לפרוש אחרי 20 שנים בשלטון. טלוויזיה הממלכתית במדינה דיווחה אמש שבוטפליקה וראש ממשלתו נורעדין בדואי מינו ממשלה חדשה ושהרמטכ"ל, אחמד סלאח, יישאר בתפקיד מפקד הצבא וסגן שר ההגנה. על הממשלה זו להמשיך לתפקד בתקופת המעבר.

מיליוני אזרחים יצאו בשבועות האחרונים לרחובות ותבעו את התפטרותו של בוטפליקה ביחד עם האליטה השלטונית הוותיקה שסובבת אותו. יצוין שהמחאות נמשכו גם היום, לאחר ההודעה על הפרישה הצפויה בקרוב.

לאחר שהחלו ההפגנות הודיע בוטפליקה כי הוא לא יתמודד לכהונה חמישית ברציפות בשל ההתנגדות הציבורית למהלך, אך במקביל הוא דחה את הבחירות לנשיאות שתוכננו להתקיים ב-18 באפריל למועד לא ידוע. תחת זאת, בוטפליקה הודיע כי המדינה תערוך כנס לאומי לטיפול בשחיתות, שלטון המקורבים, הניהול הלקוי והשלטון הממושך של ותיקי מלחמת העצמאות.

ההפגנות נגד בוטפליקה המשיכו להתרחב משבוע לשבוע, ולפי דיווחים ב"אל ווטאן" בהפגנה בסוף השבוע האחרון השתתפו מיליוני בני אדם. ההפגנות החלו כהתנגדות עקרונית לכהונתו החמישית של בוטפליקה אך הפכו עם הזמן למחאה נרחבת נגד כל המשטר.