נפטר הסופר סמי מיכאל; חד"ש ומק"י: תרם רבות לשותפות בין יהודים לערבים

חד"ש ומק"י פרסמו הבוקר (שלישי) הודעת אבל בעקבות מותו של הסופר סמי מיכאל שהלך אתמול לעולמו בגיל 97. "מיכאל היה סופר ועיתונאי ברוך הכישרונות שתרם רבות לשותפות בין יהודים לערבים", נאמר בהודעה המשותפת. מיכאל נולד באוגוסט 1929 בבגדד שבעיראק, תחת השם כאמל סלאח והיה פעיל בשורות המפלגה הקומוניסטית העירקית. בגין פעילות זו נרדף בידי השלטונות והגיע לישראל. כאן פעל במשך שנים רבות במסגרת מק"י והיה חבר מערכת העיתון "אל-אתיחאד".

מיכאל זכה בפרסים ובתארים רבים, ובהם עיטור כריסטיאן אנדרסן לספרות ילדים ונוער בעבור ספרו "סופה בין הדקלים" שניתן לו בשנת 1992; פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים שקיבל בשנת 1981; פרס א.מ.ת בשנת 2007 ופרס ברנר בשנת 2008. בנוסף, הוענקו תארי דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטאות העברית, בן-גוריון בנגב, תל אביב, חיפה ומהמכללה למנהל.

גם יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, מסר הודעה עם מותו של הסופר: "ממעמקי נפשי אני מנחם את רוחה, את משפחתו ואת כל קוראיו על מותו של חברי יקירי סמי מיכאל. סופר ואיש שלום אמיתי שפעל מאז ומתמיד לקירוב לבבות. בגדדי לכל דבר וחיפאי לכל דבר". לדברי חברו לסיעה, ח"כ עופר כסיף "סמי מיכאל הלך לעולמו, אך הותיר מאחוריו נכסי צאן ברזל שהופכים את החברה האנושית לברוכה יותר. בדרכו ההומניסטית נמשיך. יהי זכרו ברוך". גם האגודה לזכויות האזרח אבלה על מותו של הסופר, איש הרוח ולוחם זכויות האדם סמי מיכאל שכיהן כנשיא האגודה לזכויות האזרח במשך 22 שנה, עד ספטמבר 2023, ומאז כיהן כנשיא הכבוד של הארגון.

"סמי מיכאל, איש אהוב וסופר נפלא, היה מורה הדרך שלנו, שותף וחבר. סיפור חייו היווה השראה לכולנו: מהילדות בעיראק, שהובילה אותו לפעילות בתנועה למען זכויות האדם כבר בשנות בית הספר התיכון, בריחתו לאיראן בשנת 1948 לאחר שהוצא נגדו צו מאסר בעיראק בשל פעילותו הפוליטית, ועלייתו לישראל ב-1949, בה המשיך לפעול, לכתוב ולדבר ללא לאות נגד דיכוי וגזענות באשר הם. לאורך השנים השתתף סמי בעשרות אירועים של האגודה. בנאומיו הייחודיים, תמיד חדים ונוקבים, ביטא את הכאב והזעם על העוולות בישראל, סימן את המקומות בהם יש לעשת צדק והפיח בנו רוח של תקווה לשינוי ולעשייה. היה שלום סמי. המילים שהותרת לנו וחזונך הם אלו שימשיכו להנחות אותנו. רחל היקרה וכל משפחת מיכאל – אנו מתחייבים כי נמשיך לפעול ברוח החזון של סמי למען עולם מתוקן ולמען זכויות האדם לכל אדם", נמסר מהאגודה.