בעקבות דיון ביוזמת ח"כ כסיף: ועדת הכלכלה של הכנסה המליצה להלאים את נמל אילת

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בנושא החשש מפיטורים המוניים של עובדי נמל אילת. הדיון נערך לבקשתו של ח"כ עופר כסיף (חד"ש), שהתריע בפני הוועדה כי הנהלת הנמל מבקשת לפטר 50% מעובדיו. ח"כ כסיף אמר בפתח הדיון כי ב-2010 הופרט נמל אילת לידי חברה פרטית בבעלות האחים נקש למשך 15 שנה, עם אופציה להארכה לתקופה של עשור נוסף. לדבריו, "במהלך השנים הייתה עלייה הדרגתית בהיקף הסחורות הנפרקות בנמל, והעובדים דרשו הסכם קיבוצי חדש. באוגוסט האחרון, עוד לפני המלחמה, הוכרז סכסוך עבודה אבל המו"מ נקלע למבוי סתום". הוא הוסיף כי לפני כעשרה ימים הודיעה הנהלת הנמל שהיא עומדת לפטר 60 מתוך כ-120 העובדים. "אין הפסדים, נהפוך הוא, יש תחושה לא נוחה שיש פה שימוש ציני של המעסיק במצב המלחמה כדי לפטר עובדים או להשתמש באיום לפטר עובדים כדי להרוויח".

בדיון השתתפו גם נציגי ועד העובדים בנמל. יהודה בלולו, נציג הוועד, אמר: "האחים נקש ניצלו את המדינה ולא יישמו שום דבר מכתב ההסמכה. הם היו אמורים לשמור על כלים ועובדים ועושים חד צדדית צעדים שמשמעותם לירוק למדינה בפנים. זה הנמל הרווחי ביותר פר עובד. 11 שנים אנחנו עובדים איתם והם לא רצו לחתום על הסכם שכר וניצלו אותנו". יו"ר ועד התפעול, מאיר אברג'יל, הוסיף: "הפקרתם אותנו בידי אנשים תאבי בצע, שכל מה שמעניין אותם זה להרוויח הון. הם סחטו את הלימון ומהקליפה הם עושים ריבה. לא השקיעו כלום בציוד".

עוד עלה בדיון כי המדינה העניקה לנמל הקלות וכספי סיוע מאז פרוץ המלחמה. אף על פי כן, מנכ"ל הנמל ביטל את הגעתו לישיבת הוועדה. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד) סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה ממליצה למשרד התחבורה שלא לממש את האופציה ולהחזיר אותו לבעלות המדינה. עד אז ממליצה הוועדה שלא לאפשר פיטורים אלא למצוא פתרונות אחרים, כמו יציאה לחופשה, במסגרת מו"מ של ההסתדרות מול ההנהלה בפיקוח משרד האוצר. הוא הוסיף, כי אם לא תהייה הסכמה של הנהלת הנמל לנהל מו"מ, הוועדה קוראת לבטל את כל ההקלות שקיבלה הנהלת הנמל בשל המלחמה ולדרוש ממנה להחזיר את כספי הסיוע שקיבלה. הסיכום התקבל פה אחד.

‏ח"כ כסיף מסר בעקבות הדיון: "שמח לבשר על החלטות חשובות מאוד שהתקבלו היום פה אחד בדיון שיזמתי בוועדת הכלכלה על גל הפיטורים בנמל אילת. ‏ההחלטה החשובה ביותר היא ההמלצה למשרד התחבורה להלאים את הנמל ולהעבירו לרשות המדינה בחזרה. ועד אז, בטווח המיידי, נקבע כי יש למנוע את הפיטורים ולמצוא תחליפים ראויים דרך מו״מ של האוצר יחד עם ההסתדרות מול הנהלת הנמל! ‏התאגדות עובדים והלאמה הם שני צדדיו של אותו המטבע – מטבע זכויות העובדים ורווחתם".

צפו: תגובת נציגי עובדי הנמל וח"כ כסיף בתום הדיון