נייר עמדה של תנועת הנשים הדמוקרטיות: העלאת גיל הפרישה תרחיב עוני

בנייר עמדה שהגישה לאחרונה לוועדה של הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, מתריעה תנועת נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י) מפני ההשלכות החמורות של יישום הצעת החוק שמקדם האוצר בדבר העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64. תנד"י מדגישה, כי העלאת גיל הפרישה, במתכונת שבוחן האוצר, תרחיב את מעגל העוני בקרב נשים בכלל, ובקרב נשים ערביות בפרט.

2016-11-19_193336

נשים ערביות מתקשות הרבה יותר במציאת עבודה, ובמיוחד – עבודה ההולמת את ההשכלה והכישורים שלהן; שכרן נמוך במידה משמעותית מהשכר הממוצע; ורבות מהן מועסקות בעבודות זמניות ומזדמנות. מדו"ח בדבר ממדי העוני שפרסם המוסד לביטוח לאומי בדצמבר 2015 עולה, כי בשנת 2014 היה שיעור ההשתתפות של נשים ערביות בכוח העבודה נמוך במידה רבה משיעור זה בקרב נשים יהודיות ובקרב גברים ערבים. שיעור התעסוקה בקרב נשים ערביות בגיל 64-25 היה %35 בלבד, לעומת שיעור תעסוקה של %83 בקרב הנשים היהודיות באותה קבוצת גיל. לפי אותו דו"ח, תחולת העוני בקרב המשפחות הערביות עמוקה יותר, כאשר למעלה ממחצית הילדים חיים מתחת לקו העוני.

החיים בעוני הם תוצאה גם של המחסור במקומות עבודה לנשים, של שכרן הנמוך ושל אפלייתן הכפולה: הנשים הערביות מופלות לרעה כנשים וכערביות. פערי התעסוקה והשכר שלהן מעמיקים למרות הכרזות הממשלה בדבר קידום תעסוקתן של נשים ערביות. על רקע זה, חקיקה אשר תעלה את גיל הזכאות של הנשים לקבלת קצבת זקנה ולפנסיה מגיל 62 לגיל 64 לא תגדיל את הפנסיה של הנשים הערביות, שרובן המכריע אינו מועסק כבר בגיל 50-40. לעומת זאת, היא תמנע מהן במשך שנתיים נוספות לקבל את קצבת הזקנה, ובכך תעמיק את העוני במשפחות הערביות, ובמיוחד במשפחות שבראשן עומדת אישה. בנייר העמדה שהופנה לחברי הכנסת, תובעת תנד"י מהממשלה ומהמחוקקים להבטיח בחוק, כי נשים יוכלו להמשיך ולפרוש מעבודתן בגיל 62, וכי לנשים שאינן מועסקות תובטח גם הלאה קצבת זקנה בגיל 62.

דרישה מנשים, כתנאי לקבלת פנסיה, להמשיך לעבוד שנתיים נוספות בעבודות שוחקות בחקלאות, בשירותים, בהוראה ועוד תפגע קשות בנשים העובדות, ובמיוחד בנשים הערביות, משום שרבות מהן מועסקות בענפים אלה. ואילו שלילת קצבת זקנה מנשים בנות 64-62 שאינן מועסקות, תפגע באחת החוליות החלשות ביותר בחברה הישראלית, ובאופן קשה במיוחד בנשים הערביות ובמשפחותיהן. במקביל תובעת תנד"י מממשלה לבנות אסטרטגיה אשר תיצור כלים להקטנת פערי השכר בין נשים לגברים, שתבטיח תעסוקת נשים (וגברים) מעבר לגיל 50, ואשר תרחיב בקצב מהיר את מעגלי התעסוקה של הנשים הערביות, כך שיהלמו את כישוריהן ויבטיחו להן שכר גבוה יותר.

הידיעה תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב