נחשף ביום הילד: 75% מהילדים הערבים הבדואים אינם לומדים בגן

כ-75% מהילדים הערבים-בדואים בישראל, בגילאי 4-3, אינם לומדים בגנים. זאת, בעוד שבקרב הילדים היהודים בשכבת הגיל המקבילה, רק 5% לא למדו בגנים במהלך 2014. הפערים הגדולים בין המגזרים נובעים בין היתר ממחסור בגנים והיעדר תחבורה. כך נאמר בנייר עמדה שפרסם אתמול (שני) ארגון עדאלה לציון יום הילד הבינלאומי.

2015-06-02_192447

ילדים בדואים באחד מ"ביקורי" המשטרה בכפר הלא מוכר אל עראקיב (צילום: פורום דו-קיום בנגב)

ב-2010 רק 60% מהילדים הערבים בני השלוש למדו בגן, בהשוואה ל-70% מהילדים היהודים באותו גיל. ב-2014, בעוד קרוב ל-90% מהילדים היהודים למדו בגנים, פחות מ-75% מהילדים הערבים היו רשומים בגן. כמו כן, באותה שנה כ-95% מהילדים היהודים בני הארבע למדו בגנים, בעוד רק 85% מהילדים הערבים בני אותו גיל למדו בגנים. אחוזי הילדים הבדואים בגילאים אלו אשר לומדים בגן נמוכים בהרבה – 25% בלבד.

"את הסיבות לפערים בין אחוז הילדים היהודים הלומדים בגן לבני גילם הערבים הנמצאים במסגרת חינוכית אפשר לקשר להזנחה שנוקט משרד החינוך בכל הנוגע לצורכי הילדים הערבים", כתבו מחברות נייר העמדה, עו"ד מונא חדאד ועו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה. "יש מחסור חמור במסגרות חינוכיות המיועדות לילדים ערבים, מחסור בגישה למסגרות כאלה, הקצאה לא שוויונית של משאבים ומימון לא הולם למוסדות חינוך ערביים".

בעקבות פרסום הנתונים, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיש שאילתה דחופה לשר החינוך נפתלי בנט. "מדובר בפערים היסטוריים, ולמרות הצהרות חוזרות ונשנות לתיקון המצב – לא נעשה כלום. שוויון אמיתי מתחיל בחינוך, שכן האפליה בחינוך פוגעת קשות בשוויון ההזדמנויות בכל התחומים. הפערים בחינוך הם אות קין על מצחה של הממשלה".

לנייר העמדה המלא של עדאלה (4 עמודים):

http://www.adalah.org/uploads/Adalah_Position_Paper_Early_Childhood_Education.pdf