נחשף בוועדה לקידום מעמד האישה: מטופלי נפש ישנים על הרצפה בלי מזרנים

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה הבוקר (שלישי) דיון מיוחד אודות התמודדות מערכת בריאות הנפש עם פגיעות מיניות. הדיון נערך ברקע ציון יום בריאות הנפש העולמי. יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) פתחה את הדיון ואמרה כי היא רואה "חשיבות רבה בקיום הדיון ביום מיוחד ביום זה".

יוזמת יום בריאות הנפש הכנסת, ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), הוסיפה: "הנושא הזה חוצה מגדרים ומגזרים. כולנו זקוקים לחוסן נפשי ובמיוחד לאור העובדה שאנו גרים בישראל שרוויות אירועים שמעוררים קשיים נפשיים". לדבריה "מגיעות אלי אלפי פניות וחלקן גם הטרדות מיניות. לעיתים המערכת ששומעת לא מעודדת תלונות. צריך הרבה כוחות כדי להתלונן ולצערי הרב אנשי המקצוע אומרים שזאת המחלה, שזאת פנטזיה ולא המציאות. אין גורם שמוסבר שהוא המטפל. יש הרבה כאוס ואנו מתאכזרים לאלו שהכי זקוקים לעזרה".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, הבוקר, בהשקת הקמפיין למאבק באלימות נגד נשים בנגב (צילום: זו הדרך)

 

הממונה על הטיפול בתלונות הטרדה מינית במשרד הבריאות, ענת לייכטר, השיבה: "אין הרבה תלונות. אפשר לספור אותן על יד אחת". על כך הגיבה ח"כ תומא-סלימאן: "יש מנגנון בתוך מערכת האשפוז שהמאושפזים יכולים לפנות? האם התלונות מחויבות לעבור למשרד הבריאות כדי שהמשרד ידע לומר שקורה משהו?". לייכטר: "אין לנו את כל הנתונים".

ד"ר אהוד ססר, מנהל המערך הקליני במשרד הבריאות, הבהיר ש"כל חשד לפגיעה במטופל שמוגדר כחסר ישע מחויבים בדיווח. זה אמור להיות מדווח – יכול להיות תת דיווח אבל המידע אמור להיות חשוף. בשנה הבאה נטמיע בקרה שהיא נדבך נוסף על הנוהל המחייב דיווח". ח"כ תומא-סלימאן התקשתה: "אני מבינה שרק בשנת 2022 תתניעו את הבקרה וזה אומר עד אז שאין בקרה". לדיון צירפה נציבות שירות המדינה מצגת נתונים מאגף המשמעת שחשפו כי מ-2016 ועד 2020 נפתחו 44 תיקי משמעת בחשד לעבירות מין בבתי חולים פסיכיאטריים ממשלתיים. על פי הנתונים ישנם 7 תיקי משמעת פתוחים – שלושה מהם בהליך פלילי. בשנת 2021 נפתחו 11 תיקים נוספים.

לדברי ד"ר בועז לב, נציב כבילות הציבור למקצועות רפואיים: "מתבצעות הכשרות והדרכות ולטעמנו לא מספיק. יש תת דיווח. אנחנו נמצאים בצד האפל של הירח – לא בצד המואר. זה קשה לייצר את המודעות לתלונות כדי שנוכל לטפל בכמה שיותר. סיכמנו את נוהל ההטרדות המיניות במערכת הבריאות. המערכת סובלת מבעיות כרוניות של תקצוב חסר ומחסור בכוח אדם".
עו"ד דניאל רז משרד המשפטים מסר כי "הצפיפות במחלקות וההיגיינה ירודים מאוד כשאנשים ישנים על הרצפה במזרנים. כשיש תנאי מחייה קשים ואין מזרונים אז אני יכול רק לדמיין איך זאת מחלקה מעורבת". יו"ר הוועדה הבהירה: "משאתה אומר הוא שאין מספיק מזרונים? אני מזועזעת, קשה לי לעכל את הדברים שנאמרו על ידך". לדברי ד"ר ססר: "יש ציפיות מאוד גדולה בבתי החולים הפסיכיאטריים. זאת בעיה שנמשכת מספר שנים". שרי גולן, נפגעת עבריין המין שהורשע בפגיעה בארבע נשים אלון קסטיאל, אמרה בדמעות: "עד שבמדינה הזאת מישהו לא שורף את עצמו אף אחד לא מקשיב. רמת הזעזוע והאדישות שלכם לנושא חייבת להשתנות כי לא מדובר על איכות החיים אלה האם הם יחיו".