נאום אבו-מאזן באו"ם: הוקעה חריפה של מדיניות נתניהו המנציחה את הכיבוש

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) נאם ביום שישי האחרון בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק, והאשים את ממשלת ישראל בכך שביצעה רצח עם במלחמה האחרונה ברצועת עזה. הוא הצהיר כי העם הפלסטיני לא ישכח ולא יסלח על כך, ויפעל להביא את האחראים לדין. את נאומו פתח במתקפה על התנהלותה של הממשלה בתשעת חודשי המשא-ומתן המדיני שקדמו למלחמה, והבהיר כי הפלסטינים לא יסכימו לנהל משא-ומתן עקר וחסר תכלית.

2014-09-28_193446

אבו מאזן, בעת נאומו ביום שישי האחרון, בעצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק (צילום: אל אתיחאד)

 

"ישראל לא השאירה פתח להסדר והמשיכה בהפרות: בנייה בהתנחלויות, הפקעת אדמות, הריסת בתים, מעצרים וגירוש", הסביר אבו-מאזן. "במקביל, המתנחלים המשיכו בפשעים נגד האזרחים ותקפו מסגדים, כנסיות ועצי הזית. ישראל לא עמדה בתנאים שהוסכמו למשא-ומתן, הפרה את ההסכם לשחרור האסירים, ומתנגדת לכל הסדר המתבסס על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה-4 ביוני 1967". לפי עבאס, ההצעה הישראלית הטובה ביותר שהוגשה במשא ומתן, כללה אזורים מבודדים שאינם יוצרים רצף טריטוריאלי, בלי ריבונות על האדמה, על המים ועל אוצרות הטבע, שתמיד יהיו נתונים להתנכלויות מצד מתנחלים. "אין תועלת במשא-ומתן שישראל, באמצעות ההתנחלויות והכוחנות, קובעת את תוצאותיו מראש, ", אמר.

כצפוי, התגובות של הימין הישראלי לנאום היו היסטריות. "נאום הסתה רצוף שקרים", נאמר בלשכת ראש הממשלה. מי שצירף את קולו למקהלת הימין הוא יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל, שאמר כי "זה נאום מאכזב שמחזק את סרבניהשלום, ואין בו שום תקווה לעתיד. הדברים שאמר אבו מאזן הם שקריים ומקוממים, עדיף היה אם לא היו נאמרים, והם ראויים לגינוי על ידי כל שוחר שלום אמיתי".

ארה"ב העניקה, כהרגלה, גיבוי לסרבנות השלום של ממשלת ישראל, וגינתה את נאום אבו-מאזן. "נאומו של אבו מאזן כלל התבטאויות תוקפניות. אנחנו מאוכזבים מהן ודוחים אותן. הצהרות פרובוקטיביות כאלה מחבלות במאמצים לשיקום יחסי האמון בין הצדדים", אמרה דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, ג'ן סאקי.

עוד בטרם נשא את נאומו, נפגש אבו-מאזן עם ג'ון קרי, שר החוץ האמריקאי, ואמר לו כי בכוונתו להגיש למועצת הביטחון של האו"ם החלטה שתקרא לסיום הכיבוש תוך שלוש שנים לכל היותר. קרי השיב כי ארה"ב מתנגדת להצעת החלטה אשר תקבע תאריך יעד. בתגובה אמר אבו-מאזן, כי אם יטילו האמריקאים וטו במועצת הביטחון על הצעתו, יבקשו הפלסטינים להצטרף ליותר מ-500 אמנות וגופים בינלאומיים, לרבות בית הדין הבינלאומי בהאג.

בישיבת הלשכה הפוליטית של מק"י, שנערכה למחרת נאום אבו-מאזן, אמר מזכ"ל המפלגה, מוחמד נפאע, כי  נציגי הממשלה והאופוזיציה "מוכנים לנהל משא-ומתן בינם לבין עצמם, ומניחים בטעות כי הפלסטינים אמורים להשלים עם המו"מ המדומה, שכל כוונתו היא להנציח את הכיבוש".

 

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"