מרד ב'סיריזה': רוב הוועד המרכזי מתנגד לתכנית הצנע הניאו-ליברלית של הממשלה

שר הפנים של יוון, ניקוס ווטסיס, אמר אמש (חמישי) כי ייתכן וייערכו בחירות בזק במדינה בספטמבר או באוקטובר. זאת, לאחר שמחוקקים רבים ממפלגת השלטון "סיריזה" סרבו להצביע אתמול בעד תכנית הסיוע הניאו-ליברלית של אירופה – דבר שאילץ את הממשלה להסתמך על קולות גורמי האופוזיציה הימנית כדי להעביר את התכנית בפרלמנט.

2015-07-17_193444

מטה "סיריזה" באתונה (צילום: סיריזה)

"ייתכן מאוד כי בחירות יתקיימו בספטמבר או באוקטובר, הכול תלוי בהתפתחויות", אמר ווטסיס והוסיף: "קיום הבחירות יהיה תוצאה של סקירה מקיפה של ההתפתחויות במצב, שתיעשה לא רק על ידי הממשלה" לדברי ווטסיס, "גם אם נלך לבחירות, נבקש לקבל מנדט מהעם כד לאמץ את תוכנית הסיוע". הרפורמות אושרו אתמול ברוב של 229 חברי הפרלמנט, מול 64 מחוקקים שהתנגדו, שישה שנמנעו ואחד שנעדר מההצבעה. 38 חברי מפלגת השמאל הרדיקלי השלטת, בהם שר האוצר היווני, לא הצביעו בעד הרפורמות, אך כאמור תמיכת מפלגות הימין של האופוזיציה סייעה לראש הממשלה אלכסיס ציפראס במשימה.

יצוין שאתמול פורסם גילוי דעת של חברים בוועד המרכזי של "סיריזה" המתנגד לתכנית הממשלתית-אירופית. על המנשר חתמו 109 מתוך 201 חברים במוסד העליון של המפלגה. החותמים סבורים שקבלת התכנית האירופית היא למעשה "הפיכת חצר" נגד "רצום העם המתנגד לצנע הקיצוני ולמדיניות הניאו-ליברלית". עוד סבורים רוב חברי הנהגת "סיריזה" שהתכנית "מנוגדת לערכי השמאל ואינטרסים של שכבות העם הרחבות". בין התומכים בגילוי הדעת, שר האוצר המתפטר, יאניס ורופקיס, שפרסם בבלוג שלו ניתוח ביקורתי עד מאוד של התכנית האירופית "להצלת כלכלת יוון". לדבריו תכנית ההצלה תגרום, דווקא, לירידת הכלכלה והחברה למצולות.

הניתוח שפרסם שר האוצר המתפטר של יוון (באנגלית):

http://yanisvaroufakis.eu/2015/07/15/the-euro-summit-agreement-on-greece-annotated-by-yanis-varoufakis/