דרעי לימינו של תאגיד העושק עובדות חרדיות בהתנחלות מודיעין עילית

בראיון לרדיו 'קול חי' התייחס שר הכלכלה, אריה דרעי, לנושא הנשים העובדות בהיי-טק החרדי ואמר: "צריך להסתכל על התמונה.. זה לא נכון. מה שקורה, ככה, אין לנו טענות על מהנדס או מהנדסת חרדים עם תארים אקדמאים שמקבל פחות ממהנדס או מהנדסת בציבור אחר, כל הדין הזה שנעשה, של חברת מטריקס ואחרים, שמדובר שם בהנדסאים או הנדסאיות חרדים שמתחרים מול מהנדסים או אקדמאים, בגלל שאין לנו – לציבור שלו – תארים אקדמאים, אלא רק תעודות של הנדסאים. לכן טוענים מטריקס, בכלל בשוק העבודה לא ירצו לקבל הנדסאיות והוא כביכול עושה טובה לציבור החרדי שאני נותן להם רווחים נפרדים, מעסיק אותם, ללא ניסיון, אני נותן להם ניסיון".

2015-07-17_193456

אירוע לציון עשור למטריקס גלובל (צילום: מטריקס)

דרעי סיפר כי נפגש עם ראש עיריית ההתנחלות מודיעין עילית יעקב גוטרמן ואמר: "כשאני נפגשתי עם ראש עיריית מודיעין עילית והאנשים שלו, שהם התחילו עם חברת מטריקס, הם דווקא משבחים ואומרים שבלעדיהם לא היה למאות אנשים מקומות עבודה, לכן צריך להסתכל על התמונה באופן רחבה". דרעי הוסיף ואמר: "באופן גדול אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק, צריך לזכור שיש הרבה, לא כולם ששים לתת שעות עבודה מיוחדות ולקחת אנשים ללא ניסיון וללא תארים אקדמאים וליצור להם מקום עבודה תואם לאורח החיים שלהם, אז בוא, אלה שעושים את זה היום – נצא נגדם ובסוף נשאר בלי שום דבר".

בתחילת השבוע חשף האתר החרדי "כיכר השבת" את החוזים של העובדות החרדיות בהיי-טק בחברת מטריקס גלובל במודיעין עילית, מול חוזה מקביל של חברת מל"מ טים המצביעה על אפליה של עשרות אחוזים לרעה במשכורות העובדות בחברת מטריקס גלובל, כמו גם הרעה בתנאים הסוציאליים כמו שעת הנקה ותנאים נוספים. על פי החוזה שנחשף, חרדית העובדת במטריקס גלובל תזכה לשכר של 4,100 ש"ח בלבד בשנה הראשונה לעבודה, ולשכר של 4,600 ש"ח בלבד לשנה השנייה. בעוד עובדת חרדית עם רקע מקביל במל"מ טים תשתכר 5,500 לאחר 3 חודשי הכשרה, ולאחר שנת עבודה היא תזכה לשכר של 7,000 שקלים. כשהפערים מול העובדות במגזר הכללי עומדים על סכומים גבוהים בהרבה.

בנוסף, ממספר חוזים של חברות המנצלות את העובדות החרדיות ניתן להבין כי לכאורה חברת 'מטריקס' מנצלת את העובדות באופן חמור יותר, כאשר העובדות מועסקות במסגרת 89 אחוזי משרה. אז נגרעים יותר התנאים הסוציאליים והנשים משתכרות בשכר הנמוך משכר המינימום הגלובלי. לפני כחודש, סיפר ח"כ יצחק ועקנין מש"ס על בתו שעובדת במטריקס במהלך דיון בוועדת הכספים. "אני שם פה דברים על השולחן", אמר ועקנין, "מדבר ישירות – שלא תגידו שאני עושה לכם איזה סיבוב מפה לשם. בדידי הדבר – לא במישהו אחר, אני מדבר על עצמי. מדברים הרבה שהציבור החרדי יצא לשוק העבודה. האמינו לי שהציבור הזה עובד, רוצה לעבוד, אבל הוא הציבור הכי מקופח במדינת ישראל". לדבריו: "הבת שלי מרוויחה 5.600 שקלים, ולידה [חילונית] – פחות ממנה בתואר, מרוויחות 8.800 שקל, גם בסיווג שלה היא יותר גדולה מהן, במקצועיות שלה היא יותר טובה מהן, אבל חברת מטריקס – את כל החרדיות מעסיקה בשכר כזה".