מק"י חד"ש מתנגדות לפגיעה בבית העלמין המוסלמי העתיק ביפו

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פורסמו היום (ראשון) הודעה משותפת ובה הן מביעות את התנגדותן לפגיעה בבית העלמין איסעאף ביפו. הן אף מזהירות מפני "הידרדרות המצב ביפו כתוצאה מהתעקשותה של העירייה לקדם פרויקט בנייה" במקום. עוד הביעו מק"י וחד"ש תמיכה במאבק התושבים וקראו לעיריית תלאביב למצוא פתרון הולם תוך הידברות עם התושבים ללא פגיעה בבית הקברות.

גם הרשימה המשותפת את עמדתה ביחס למה שהגדירה החלטת עיריית ת"איפו להרוס את בית הקברות המוסלמי אלאסעאף ביפו. "הניסיון למחוק את שרידי העבר הערבי ביפו הוא חלק מניסיון למחוק את הקיום הערבי ביפו בהווה", נמסר.

שוטרי יס"מ מול מפגינים בכיכר השעון ביפו (צילום: אקטיבסטילס)

לדברי הרשימה, "טרקטור אשר עולה על קבר כדי להרסו, פוגע בכפו גם בקהילה שלמה אשר מכבדת את מתיה ואת מקום קבורתם. אלו אשר רואים ניתוץ קברים בשכונתם, חוששים כי גם בתיהם יהרסו וגם קבריהם ינותצו בבוא העת". "אל לעיריית ת"איפו ולראש העיר חולדאי לקחת חלק במדיניות הממשלתית ארוכת השנים של הרס נישול ודיכוי הציבור הערביפלסטיני. בעת שממשלת הימין הקיצונית הורסת בתי ערבים בחסות חוק קמיניץ ומנשלת עשרות אלפי ערבים בנגב, תפקידה של עירייה המשרתת את תושביה להגן על המקומות הקדושים היקרים ללבבות התושבים ולא להורסם", ציינו.

"אנו קוראים לעיריית ת"איפו לחדול מיד מהרס בית הקברות אלאסעאף ולהידבר בכוונה טובה עם הוועד להגנה על בית הקברות. ניתן למצוא פתרון לבניית המעון לדרי רחוב מבלי לפגוע בקהילה המקומית", הוסיפו ברשימה המשותפת.

המחאות ביפו נגד הריסת בית הקברות נמשכות זה ימים ארוכים. ביום שלישי כאשר המפגינים ערכו מצעד מחאה שיצא משכונת עג'מי בעיר לכיוון אתר הקבורה, שם התכוונו לערוך תפילה המונית, ובדרכם חסמו כבישים. כשהגיעו לכיכר השעון החלה המשטרה לפזר את ההפגנה באמצעות סוסים ורימוני הלם. לאחר מכן החלו חלק מהמפגינים להצית פחים וליידות אבנים, בין היתר על אוטובוס. במקביל, כ-30 מפגינים מחו ליד בית הדין הצבאי ביפו על הירי באיאד אלחלאק, פלסטיני בעל צרכים מיוחדים שנורה למוות בידי שוטרי מג"ב בירושלים בשבוע שעבר.

ביום שני התושבים הפגינו נגד כוונת עיריית תל אביב להרוס את בית עלמין מוסלמי מול העבודות שהחלו בתחילת השבוע. לאחר מכן הם הפגינו בכיכר השעון, אבל המשטרה לא התערבה. התושבים שהגיעו כדי למחות מול העבודות פרסו שלט גדול שעליו נכתב "חולדאי מחלל קברים מוסלמים". עו"ד אמיר בדראן, חבר מועצת העיר מטעם חד"ש, מסר כי "לקהילה המוסלמית ביפו בכלל ולתושבי העיר אין בעיה עם הפרויקט לדרי הרחוב, ומן הראוי למצוא לו מקום פיזי אבל לא על בית קברות מוסלמי". בדראן הוסיף כי "העירייה רואה בפרויקט הזה מאוד חשוב ויכלה למצוא חלופה ראויה שתייתר את העימותים בינה לבין התושבים ביפו. הנושא מאוד רגיש, יש בו מטענים גדולים מהעבר סוגיות דומות על בתי קברות טאסו וג'מאסין בעיר עדיין עומדות על הפרק. גם אם ניתן פסק דין בבית המשפט, המציאות מחייבת חשיבה נוספת וחוזרת על הקמת הפרויקט".