ארגון העיתונאים: סגירת אל-ג'זירה היא פגיעה חמורה בחופש הביטוי וחופש העיתונות

ארגון העיתונאים והעיתונאיות הביע אתמול (שני) דאגה מההחלטה למנוע את שידורי "אל-ג'זירה" בישראל ואת פעילותו. לדבריו, "סגירת כלי תקשורת צריכה להיות הצעד האחרון בארגז הכלים. זוהי פגיעה חמורה בחופש הביטוי וחופש העיתונות ומהווה אפקט מצנן. גם הדרך שבה בוצעה הסגירה, לעיני מצלמות ותוך התרברבות פוליטית מעוררת שאלות בדבר המטרה האמיתית של המהלך".

על פי "העיון השביעית", הממשלה תגיש היום חוות דעת ביטחונית נגד "אל-ג'זירה" – אולם היא תהיה חסויה: מנוסח הבקשה לאישור הצווים שהוצאו מכוח "חוק אל-ג'זירה", נראה כי הממשלה נסוגה מהטענה כי עצם פעולתם של כתבי הערוץ בשטח ישראל פוגעת בביטחון, ומתמקדת בטענה כי בערוץ "משודרת תעמולה למען חמאס". אך לדברי "העין השביעית", ישראל אינה יכולה "לסגור" את הערוץ, כפי שהצהירו ראש הממשלה ושר התקשורת, וגם לא לחסום באופן אפקטיבי את שידוריו בישראל.

גם ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש) תקף אתמול את ההחלטה: "ממשלת בן-גביר-נתניהו תוקעת עוד מסמר בארון הקבורה של הדמוקרטיה המדומיינת של ישראל. החלטת הממשלה לסגור את ערוץ אל-ג'זירה היא עוד צעד בסדרת מחיקת החירות והזכויות, שמלכתחילה היו מוגבלים. הממשלה ממשיכה לעוות ולעצב את המציאות כפי שמתאים לעומד בראשה. 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון' ממשיכה לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות וזה על מנת להסתיר מהאזרחים את האמת. צעד זה הוא אחד המסוכנים וצריך להדאיג את כולנו, היום הממשלה סוגרת את ערוץ אל-ג'זירה, כך שבעתיד, אף אחד לא יהיה מופתע שיסגרו עיתונים וערוצים במדינה. למי שעוד לא הבין, ככה נראית הפיכה משטרית".

בעקבות החלטת ממשלת הימין, האגודה לזכויות האזרח הגישה לבג"ץ בקשה נוספת לצו ביניים נגד הסגירה. "כתבנו כי החלטת הממשלה התקבלה והצווים לסגירת הערוץ ניתנו עוד בטרם המדינה הגישה את תגובתה לעתירה שהוגשה, ולפני שנערך דיון בחוקתיות החוק. ביקשנו מבית המשפט לתת צו ביניים שיעכב את מימוש הצווים ואת הטלת הסנקציות על הערוץ עד להכרעה בעתירה, ולמצער – עד להחלטה אחרת, אך בית המשפט דחה את הבקשה".

יצוין שבתחילת אפריל עתרה האגודה לבג"ץ בדרישה לבטל את הוראת השעה המאפשרת להטיל סנקציות על ערוצים זרים המשדרים מישראל. החוק מסמיך את שר התקשורת, בהסכמת ראש הממשלה והממשלה או ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, להפסיק את שידורי הערוץ על ידי ספקי תכנים ישראלים, להגביל את הגישה לאתר האינטרנט שלו, לסגור את משרדי הערוץ בישראל ולתפוס מכשירים המשמשים לאספקת תכני הערוץ, לרבות טלפונים ניידים. החוק מונע מבית המשפט לבטל את ההחלטה, גם אם הוא סבור שדינה להתבטל".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128564