מק"י: הברית המפוקפקת בין ישראל לתורכיה ומשטרי המפרץ מנציחה את הכיבוש

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אתמול (רביעי) הודעה לפיה הן רואות כצעד תמוה את ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל לאחרונה, במיוחד בצל התבצרותה של ממשלת ישראל בסרבנות השלום הגלויה, ומאמציה לחסל את פתרון שתי המדינות ואת זכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני. קווי היסוד של הממשלה, ההצהרות החוזרות ונשנות של נתניהו ושריו ושל יו"ר "האופוזיציה" הרצוג, ובעיקר צעדיה של הממשלה, של צבא הכיבוש והמתנחלים – כולם מעידים כי פניה של ישראל אינם לסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית בצידה.

מק"י וחד"ש מזהירות כי ממשלת ישראל, שדוחה את כל היוזמות המדיניות, לרבות היוזמה הערבית, מנצלת את יחסיה עם מדינות ערביות ואת הברית הגלויה עם תורכיה ומשטרי המפרץ, כדי להעביר תכנית זו נגד העם הפלסטיני אט-אט, ללא כל מחיר מדיני או כלכלי, וללא היענות לדרישות הפתרון הצודק. הניסיון לשווק את הברית הזאת במעטה של "יוזמה מדינית" הינו זריית חול בעיניים, כי מהותה העיקרית של ברית זו היא דחיקת העניין הפלסטיני לשוליים לטובת כינון צירים אזוריים.

הזהרנו רבות מברית מפוקפקת זו בהקשר של התכנית להפלת סוריה והכוחות העומדים מאחוריה. זוהי גם ברית שחותרת תחת השלום הצודק והיציבות האמיתית באזור, ותחת הזכויות הלאומיות וההיסטוריות של העם הערבי הפלסטיני, ובראשן מימוש זכותו להגדרה עצמית על חלק ממולדתו ההיסטורית. הזהרנו גם כי אחד מיעדי התכנית נגד סוריה הוא חיסול העניין הפלסטיני והחלשת הכוחות המצדדים בזכויות העם הפלסטיני באזור.

מק"י וחד"ש קוראות לכוחות השלום היהודים והערבים בישראל להיאבק להפלת ממשלת הכיבוש וההתנחלויות ולמען התקדמות לפתרון מדיני על בסיס החלטות האו"ם; מק"י וחד"ש קוראות לכל כוחות השלום באזור ובעולם להסלים את מאבקם ולהגביר את צעדיהם להתנגדות, לבידוד ולהענשת מדיניות הסרבנות הישראלית, הרת האסונות לשני העמים הישראלי והפלסטיני ולכל עמי האזור.

2016-07-14_204344

מציאות הכיבוש העגומה נמשכת (צילום: אל אתיחאד)

 

יצוין שחברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן התייחסה אתמול (רביעי) לנושא במליאת הכנסת ואמרה: "הביקור עושה טוב לתדמית של נתניהו, ומוסיף למאמצים לשדר 'עסקים כרגיל'. מתי זה קורה? בדיוק בתקופה שהממשלה מתבצרת בעמדותיה. הביקור לא מרוחק מההקשר האזורי ואינו מנותק מהקשרים עם מדינות המפרץ וטורקיה". כמו כן, בעמוד השער של גיליון השבוע של "זו הדרך", שראה אור אתמול נכתב כי "בשבוע בו מלאו שנתיים למלחמה בעזה המכונה 'צוק איתן', הגיע לביקור בישראל שר החוץ המצרי סאמח שוכרי. בצפוי, בפגישתם של שר החוץ המצרי וראש הממשלה נתניהו נזרקו לאוויר מילים כמו 'חזון' ו'שלום' אך בפועל עסקו השניים בעיקר בנושאים אחרים. כך, למשל, דנו בהשלכות ההסכם בין נתניהו לארדואן, שהציב את טורקיה כספקית מוצרי מזון ובנייה לעזה, וזאת שעה שמצרים ממשיכה בסגירת מעבר רפיח ומסייעת לישראל בכתר על הרצועה".

 

ועוד: "דגש בדיאלוג הגלוי בין שוכרי לנתניהו היה הצבת חלופה דיפלומטית אזורית ליוזמת צרפת בתמיכת האיחוד האירופי לכנס ועידת שלום ישראלית-פלסטינית בחסות בינלאומית. במקום הוועידה המוצעת, שבסיסה הן החלטות האו"ם בנושא והדרישה הברורה לכינון מדינה פלסטינית בצד ישראל, מתכננת ישראל בתמיכת מצרים, כפי שמסתבר, מין מפגש תחזוקה של הכיבוש: שיחות בדבר "צעדים בוני אמון", בהן לא ידונו בסיום הכיבוש, אלא במיני הקלות, שישראל יכולה בכל רגע לבטל, אך גם בדרישות של ישראל למשמוע הרשות הפלסטינית כך שזו לא תתמוך ביוזמה הצרפתית. כפי שמסתמן, ביקור שר החוץ המצרי והיוזמה למפגש אזורי יתרמו לא לסיום הכיבוש הישראלי שהחל ביוני 1967, אלא להידוק התיאום הצבאי-מדיני בין מצרים לישראל בחסות סעודיה ומדינות המפרץ, הדואגות קודם כל לעסקי הנפט שלהן".

 

לגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/07/G27_2016.pdf