מפלה לממשלת השמאל בצ'ילה: החוקה החדשה לא קיבלה רוב במשאל עם

אזרחי צ'ילה הכריעו אתמול (ראשון) נגד אימוץ חוקה חדשה ומתקדמת שעשויה היתה לכונן רפורמות חברתיות, כלכליות ופוליטיות נרחבות במדינה הלטינו-אמריקאית ולהופכה למדינת רווחה. החוקה החדשה נועדה להחליף את זו הניאו-ליברלית הנוכחית, שנחקקה ב-1980 במהלך תקופת הדיקטטורה העקובה מדם של הגנרל הפרו-אמריקאי אוגוסטו פינושה.

לפי ספירת כל מהקולות, עולה כי כ-62% מהמצביעים התנגדו לחוקה החדשה. לעומת זאת, בקרב הצ'יליאנים המתגוררים מחוץ למולדתם נרשם רוב ברור למען החוקה החדשה. בשבדיה, למשל, 89% מהבוחרים תמכו בחוקה. בישראל נרשם אחד המקרים הבודדים בהם רוב המצביעים התנגדו לחוקה: 79%.

הנשיא גבריאל בוריק מצביע, אתמול, במשאל לאישור החוקה החדשה (צילום: אל סיגלו)

 

הנשיא גבריאל בוריק, שתמך בהצעת החוקה,  אמר כי הוא מתחייב לעמוד בראש ממשלה שתפעל לאחדות המדינה. "בזמנים הקשים שידענו כמדינה, בחרנו בנתיב של פתרון כל המחלוקות והמשכנו קדימה עם הדמוקרטיה", אמר הנשיא לעיתונאים אחרי שהצביע מוקדם יותר במשאל על החוקה. עוד הבטיח לקדם חקיקה של חוקה חדשה נוספת, במקום זו שנפלסה אתמול, על מנת לבטל אחת ולתמיד את החוקה של הדיקטטורה.

בהצעת החוקה שנפסלה ושהייתה למטרה של כוחות הימין ובעלי ההון: ביטוח בריאות אוניברסלי; שוויון מגדרי בממשלה; איגודים מקצועיים בעלי כוח; אוטונומיה גדולה יותר לעמים המקוריים; זכויות חיות והטבע; זכויות חוקתיות לדיור, חינוך, פנסיה, גישה לאינטרנט, אוויר ומים נקיים, סניטציה וטיפול ברווחת האזרחים "מלידה ועד המוות". עוד החוקה גרסה ביטול כל ההפרטות שנעשו בעשורים האחרונים ובהם של אנרגיה, מים, בריאות, השכלה ופנסיה.

החוקה שהוצעה היתה הראשונה בעולם שנכתבה על ידי אסיפה מכוננת שמורכבת באופן שווה מגברים ונשים, אך מבקריה טענו כי היא היתה ארוכה מדי, לא ברורה". עוד כלל נוסח החוקה שנדחתה שוויון מגדרי בממשלה, זכות להזדקן בכבוד, הכרה ברגשות בעלי החיים וסעיף שנוי במחלוקת — הגדרת המדינה כרב־לאומית – קרי: של כל אזרחיה ובהם בני העמים המקוריים. בנוסף לזכויות לדיור, בריאות וחינוך, החוקה החדשה אמורה היתה לעגן את הזכות לחופש ביטוי, דת והשקפת עולם. יש בה גם הזכויות לזמן חופשי, פעילות גופנית, חינוך מיני, אבטחת סייבר, הגנה על נתונים אישיים ואף סיוע משפטי חינם לכל מי שלא יכול להשיג אותו. עוד כללה החוקה המוצעת את זכותם של עובדים ל"שכר שוויוני, הוגן ומספק" ולהתאגד ולשבות. על פי החוקה לאזרחים גם תהיה הזכות לבחור את הזהות שלהם "על כל ממדיה וביטויה, לרבות מאפיינים מיניים, זהויות מגדריות ודרכי ביטוי". לצ'יליאנים גם יהיו "זכויות מיניות ורבייה", כולל הזכות לנשים "להפסיק מרצונן את ההיריון שלהן".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/115153