מנסה למנוע את הגירוש: משפחת סאלחייה מתבצרת בביתה בשייח' ג'ראח

כוחות משטרה הגיעו הבוקר (שני) לבית משפחת סאלחייה משייח' ג'ראח שבשטחה הכבוש של ירושלים המזרחית על מנת לפנותה, נתקלו בהתנגדות מצד בני הבית ופעילים שהגיעו למקום, שהתבצרו בו. המתנגדים עלו לגג המבנה, כשהם מצויידים בבלון גז ומכלי דלק, ואיימו להצית את עצמם. בעקבות האירוע, הודיעו נציגי העירייה כי ידחו את פינוי הבית, אולם רבים הגיעו להפגין נגד הפינוי ובהם ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שהורחק מהמקום בכוח בידי קצין משטרה.

בני משפחת סאלחייה מתבצרים, הבוקר, מעל גגת ביתם בשייח' ג'ראח (צילום: אקטיבסטילס)

בתחילת הפיני, עם הגעת עובדי הוצאה לפועל וכוחות המשטרה שהרסו את משתלת המשפחה, סירבו בני משפחת סלאחייה לפנות את ביתם. בהמשך הצטרף צוות משא ומתן, שהוקפץ לזירה, במקביל להתגודדות של עשרות צעירים פלסטינים ופעילי שלום במקום. עוד הגיעו למקום נציגים דיפלומטים מהאיחוד האירופי שהביעו אף התנגדות לפינוי. נציגות האיחוד האירופי לרשות הפלסטינית אף כתבה בציוץ בטוויטר כי פינוי משפחות פלסטיניות מבתיהן מנוגד לחוק הבינלאומי וכי יש למנוע הסלמה של המצב ולמצוא פתרון בדרכי שלום. גם ח"כ כסיף הסביר בציוץ: "הגעתי לשיח' ג'ראח לתמוך במשפחת סאלחייה שמגורשת באכזריות מביתה, ובמתייצבים לצידה מול מדיניות הטיהור האתני של הממשלה ועיריית ירושלים. נאבק יחד, ערבים ויהודים, ונסיים את הכיבוש והאפליה הטרוריסטיים נגד העם הפלסטיני."

יצוין שפעילי שלום ובהם חברי חד"ש ומק"י, הפגינו אמש מול ביתו של ראש עיריית ירושלים משה ליאון נגד גירוש משפחת סאלחייה מביתה. ההפגנה נערכה כי החל ממוצ"ש בחצות נכנס לתוקפו צו הפינוי נגד המשפחה מהבית בו מתגוררים כבר שלושה דורות. משפחת סאלחייה רכשה את השטח בשנות ה-50 של המאה שעברה וחיה בו עוד מלפני כיבוש ירושלים המזרחית השטחים הפלסטינים ביוני 1967, זאת לאחר שהמשפחה גורשה מביתם בשכונת עין כרם בירושלים ב-1948.

לדברי הפעילים "עיריית ירושלים מתעקשת להפקיע את אדמתם הפרטית של משפחת סאלחייה ותובעת לפנות אותם מביתם שבשכונת שייח' ג'ראח כדי להקים במקומו בית ספר וגני ילדים. זאת, למרות ש-500 מטר מהבית יש מגרש ריק שהיה מיועד למטרות ציבוריות אבל העירייה ויתרה עליו, ומסרה אותו לישיבה חרדית בשם מוסדות אור שמח, בטענה שאין צורך במבנה ציבור נוסף לתושבי שיח' ג׳ראח'". "אין דרך אחרת לפרש זאת – מדיניות העירייה אינה מדיניות של תכנון ודאגה לתושבי השכונה, אלא עשיית יד אחת עם עמותות מתנחלים על מנת לנשל את הפלסטינים מבתיהם לטובת ייהוד השכונה." הפעילים קראו לליאון "יש לך אחריות על כל תושבי ירושלים ובכללם גם כל תושבי שייח' ג'ראח. בידייך ובאחריותך למנוע גירוש משפחות מבתיהם ולמצות פתרונות אחרים להקמת בתי ספר בשכונה".

 

סרטון – ח"כ עופר כסיף מסביר את המאבק נגד גירוש המשפחה מביתה בשייח' ג'ראח

https://www.facebook.com/ofercass/videos/299439052214327