אשתקד לא דווחו 50 אלף תאונות עבודה; כתב אישום נגד מנהל בגלל מות עובד

על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת אשתקד לא דווחו יותר מ-50 אלף תאונות עבודה. במסמך שהוגש לבקשת ח"כ אוסאמה סעדי (תע"ל – הרשימה המשותפת), יו"ר ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לעניין בטיחות בעבודה, הוצגו בו נתונים על בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית בישראל. בין הנתונים שנחשפו היה הפער הבלתי נתפס בין מספר מקבלי דמי הפגיעה מהמוסד לביטוח לאומי לבין הדיווחים על תאונות עבודה – למרות שמספר מקבלי דמי פגיעה בשנת 2020 היה כ-59 אלף ובהם כ-54 אלף עובדים,  רק 8,500 אירועים דווחו בתור תאונות ו-874 דיווחים נוספים על מחלות תעסוקתיות.

צוותי הצלה ורפואה בתאונת עבודה ליד ירושלים, 2 בינואר 2022 (צילום: שירותי כבאות והצלה)

 

מרכז המחקר והמידע חושף בדו"ח את הסיבות לתאונות בענף הבנייה: כ-61% מהתאונות ההן כתוצאה מנפילה מגובה, ואילו הגורם השני הנפוץ הוא מכה מעצם שנפל באתר. עוד עולה כי ב-2020 נהרגו בענף הבנייה 32 פועלים –  לעומת 40 שנה קודם. אחת הסיבות להפחתה היא הקורונה שהאטה את קצב העבודות. יצוין שבדו"ח מינהל הבטיחות לשנת 2020 ובדוח הרישום למחלות תעסוקתיות לשנת 2017 אין נתונים על תמותה ממחלות תעסוקתיות. לפי הערכות מינהל הבטיחות, כ-800 עובדים נפטרים מדי שנה בשל מחלות תעסוקתיות או כתוצאה מסיבוכיהן.

לדברי ח"כ סעדי "עשרות ההרוגים שנרשמו אשתקד בתאונות עבודה חושפים מציאות מרה. הם מספרים סיפור של הפקרה, וזלזול בחיי העובדים, בבריאותם וביטחונם. מ-2017 ועד היום מספר ההרוגים מתאונות עבודה בענפי התעשייה, מסחר וחקלאות יותר מהוכפל, מספר הפקחים, ופעולות האכיפה נשאר דומה. ואף יורד. אין אכיפה ואין פיקוח, הקבלנים והחברות מרוויחות, ומי שמשלמים את המחיר הם העובדים, ההרוגים, הפצועים, ומשפחותיהם. לא נסכים למציאות כזו ונאבק בכל האמצעים ונהפוך כל אבן ע״מ לשנות את המצב ולצמצם מספר ההרוגים והפצועים והתאונות".

בתוך כך, פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום לבית המשפט השלום בכפר סבא כתב אישום נגד שמעון (שימי) דיין (36) מפרדס חנה בגין גרימת מוות ברשלנות, לאחר שעובד בחברת שירותי האבטחה שבבעלותו התחשמל ונפל אל מותו במהלך עבודתו. על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד עינת בניטה, הנאשם הינו הבעלים של חברת "איי סיקיורטי מערכות אבטחה" המציעה שירותי התקנת מצלמות, אזעקות, מערכות מיגון ומערכות תקשורת. במסגרת פעילות החברה, העסיק הנאשם את העובד, אשר שימש כעוזרו בעבודות התקנה שונות.

הנאשם והעובד שנהרג הגיעו במסגרת עבודתם להתקין מצלמות אבטחה במושב ירחיב שבמועצה האזרית דרום השרון. במהלך עבודת ההתקנה, השעין הנאשם סולם על אחד מעמודי החשמל שלא אפשר לעובד להיות במרחק הקבוע בחוק מקו החשמל. הנאשם הורה לו לעלות על הסולם, ולבצע עבודת התקנה באופן החורג מן הנהלים ומסכן את חייו, כשהוא ללא קסדה או כפפות, ומבלי שהוא מאובטח מפני נפילה. במהלך העבודה, התחשמל העובד ונפל מהסולם ארצה. כתוצאה מכך, נחבל בראשו חבלה קשה, ובחלוף שישה ימים נקבע מותו. על פי כתב האישום העובד המנוח לא עבר הסמכה ייעודית לעבודה בגובה ולא היה בעל אישור כדין לעבודה בגובה. כמו כן הנאשם לא הדריך אותו כנדרש בחוק אודות הסיכונים הכרוכים בעבודתו לפני תחילה העבודה.

.