ממשל ביידן הטיל וטו על הכרת פלסטין באו"ם; ח"כ כסיף: ארה"ב לא הפתרון – אלא הבעיה

הרשות הפלסטינית גינתה בשעות הבוקר המוקדמות (שישי) את הווטו שהטילה ארה"ב על בקשת פלסטין להתקבל כחברה מלאה באו"ם, ומסרה כי הוא "לא הוגן, לא אתי ולא מוצדק". בהוראת ממשל ביידן נציג ארה"ב במועצות הביטחון הטיל הלילה וטו על ההצעה להכרה במדינה פלסטינית במועצת הביטחון של האו"ם. 12 מתוך 15 החברות במועצת הביטחון תמכו בהצעה, כולל צרפת, סין ורוסיה. שתי מדינות — בריטניה ושווייץ — נמנעו בהצבעה. ארה"ב היתה המתנגדת היחידה, ובלמה את ההצעה.

בישראל ובממשל ביידן ניסו ללא הצלחה לפעול מאחורי הקלעים כדי להכשיל את ההצעה ולמנוע ממנה לקבל רוב. הפלסטינים היו זקוקים לרוב של תשע מדינות בלבד. יצוין ש-137 מתוך 193 המדינות החברות האו"ם כבר הכירו באופן רשמי בפלסטין ואף תומכות הצטרפותה לארגון הבינלאומי.

זיאד אבו-עמר, שליחו של אבו-מאזן לאו"ם, שאל בדיון את ארצות הברית: "איך קבלת הבקשה הפלסטינית תפגע בסיכויים לשלום בינינו לבין ישראל?", והוסיף: "אלו שמנסים לשבש את קבלת חברותנו באו"ם לא עוזרים לקידום השלום במזרח התיכון". הוא ציין כי חברות באו"ם אינה מהווה תחליף למגעים ושיח עמוק בנושא פתרון שתי המדינות, אך עם זאת, "קבלת הבקשה תעניק לעם הפלסטיני תקווה לחיים הוגנים ועצמאיים".

לאחר הדיון, מסר הנציג האמריקאי: "שלום באזור יכול להגיע רק כתוצאה מפתרון שתי המדינות. חמאס שולט בעזה שהיא חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית, לכן הצבענו נגד ההחלטה. ההצבעה שלנו אינה התנגדות למדינה פלסטינית אלא הדגשה כי היא תקרה רק כתוצאה ממשא ומתן ישיר בין הצדדים".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) תקף את הווטו שהיטל הממשל על ההכרה בפלסטין ומסר "היום יותר ברור מתמיד: ארה"ב איננה חלק מהפתרון – היא חלק מהבעיה, אם לא ה-בעיה. מעודד מאד הקונצנזוס הרחב שהיה במועצת הביטחון – 12 מדינות מתוך 15, בעד קבלת פלסטין כמדינה חברה באו"ם, לצד שתי נמנעות והתנגדות של ארה"ב בלבד. הכרה עכשיו!".

יצוין שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר אתמול בדיון בדרג שרי חוץ שנערך במועצת הביטחון: "המזרח התיכון נמצא על סף תהום. חלה הסלמה חסרת תקדים בימים האחרונים. חישוב מוטעה אחד, טעות או חוסר תקשורת יכולה להוביל לסכסוך אזורי מלא. הגיע הזמן לאיפוק מירבי. סיום הלחימה בעזה יוביל להפחתת המתחים בכל האזור. יש להכיר בתפקיד של הרשות הפלסטינית בעזה וחזרתה לממשל שם בזמן ההולם. המטרה היא פתרון שתי המדינות, עם ירושלים כבירה משותפת. זהו סיום לכיבוש והקמה של מדינה פלסטינית ריבונית עם עזה כחלק אינטגרלי ולקהילה הבין לאומית יש אחריות מוסרית להשגת היעד".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128828/