ממשלת הימין מעוניינת להעניק פטור מהיתרי זיהום למזהמים הגדולים ביותר

ממשלת הימין מעוניינת להעניק פטור מהיתרי זיהום למזהמים הגדולים ביותר. זהו צעד המקודם על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים החדש. "מה יותר הגיוני מאשר לתת לחברות המזהמות ביותר אישור להמשיך לזהם? לממשלה ששמה פס על האזרחים שלה זה אכן נראה לגמרי הגיוני", הגיב אמש (ראשון) ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת). לדבריו "מדובר במהלך מסוכן, מנוגד לחוק, המפקיר את חיי האזרחים, בריאותם וביטחונם. המהלך הזה יפגע ביכולת להגן על הציבור ולפעול למניעת והפחתת סיכונים. במקום להקל על המזהמים ולסכן את האזרחים על הממשלה לחייב את החברות המזהמות להתנהל אחרת. אנחנו עדיין יכולים לעצור את המהלך הזה. קראו לשר האוצר, שהוא במקרה גם השר להגנת הסביבה, לחזור בו מהיוזמה המסוכנת הזאת".

יצוין שפעילי ארגון הסביבה גרינפיס, הלבושים כעובדי חברת הפחם, העניקו אתמול לשר האנרגיה, יובל שטייניץ', זר פרחים שחור בעוד מיה מזל, תושבת חדרה, הציגה את אבק הפחם הנערם בבתים. בגרינפיס הבהירו כי חרף טובת הציבור, בחר שר האנרגיה לקדם את האינטרסים של חברת החשמל והפחם.

2016-07-18_204728

מחאה נגד השר שטיניץ השימוש בפחם והזיהום שהוא גורם (צילום: גרינפיס)

"השר שטייניץ עלול לגרור אותנו לאסון שאף אחד לא יודע איך ייגמר, אך מה שבטוח שהוא יעלה בחיי אדם ולנזק עצום למשק", אמר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים בגרינפיס ישראל, "התקנת המסננים הראשונים בתחנה נחלה כישלון חרוץ ואת המחדל הזה יש לעצור עכשיו". "אנו תוהים עבור מי שטייניץ עובד", שאל ד"ר אייקנבאום, "הרי האינטרס הציבורי גלוי לכול. כצעד מיידי, עליו לבטל את הניסוי המפוקפק ולסגור את יחידות ייצור החשמל המזהמות בחדרה. סגירתן במקביל לקידום תמהיל אנרגטי נקי ובטוח, תציל מאות ישראלים ואלפים הסובלים מזיהום האוויר, ואף תחסוך למשק סכומי עתק".

"לא ייתכן שבזמן שבעולם מתנערים מהפחם ההורג ועוברים לאנרגיות מתחדשות נקיות ובטוחות, ישעבדו אותנו למשאב ההורג לעוד עשרות שנים. במקום לקדם בעלי עניין למיניהם, אנו קוראים לשר האנרגיה לחשב מסלול מחדש למתווה המתבסס על ייצור חשמל משמש, מפסולת ורוח". עוד הדגיש ד"ר אייקנבאום כי "היתר הפליטה מנוגד לחלוטין להתחייבויות להפחית את גזי החממה ב- 26% עד 2030. הפסקת השימוש בפחם ומעבר לאנרגיות מתחדשות חייבים להיות עמוד תווך מרכזי ובר-יישום בתכנית הממשלתית להפחית את הפליטות, אחרת אין סיכוי שנעמוד ביעדים".