מחאות המוניות פרצו ברחבי אינדונזיה בעקבות עליית מחירי האנרגיה והמזון

מחאות המוניות פרצו בימים האחרונים ברחבי אינדונזיה בעקבות עליית מחירי האנרגיה והמזון. על כך מסרה הפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים שמרכזה באתונה. צעירים, חברי איגודי עובדים ופעילי שמאל יצאו לרחובות עשרות הערים הגדולות במדינה המוסלמית הגדולה בעולם כדי להפגין נגד הקיצוץ ב-30% מסובסידיות הדלק.

"הפסיקו לשעבד אותנו": מחאה במרכז ג'קרטה, בירת אינדונזיה, ביום חמישי האחרון (צילום: הפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים)

 

הקיצוץ בסובסידיות פוגע ישירות במעמד העובדים האינדונזי שברובו אינו יכול להרשות לעצמו לרכוש מוכניות ולכן בוחר להשתמש בכלי רכב דו-גלגליים שצריכת האנרגיה שלו נמוכה משל מכונית. הצעד הלא פופולרי של הממשלה, עורר זעם בקרב צעירים רבים באי הסובלים מיוקר המחיה ואינפלציה שהגיעה ביולי האחרון לכ-5%.

מפגינים תועדו מתעמתים עם שוטרים ואף משתלטים על פרלמנט מקומי בצפון המדינה ודורשים מן המחוקקים להקשיב לדרישותיהם. סוכנות הידיעות רויטרס דווחה כי הממשלה האינדונזית הודיעה כי תבדוק מחדש את חוק שכר המינימום שחל על 270 מיליון עובדים. יצוין שחרף היוקר, שכר המינימום באינדונזיה עלה באחוז בודד בלבד בשנה האחרונה. הממשלה מסרה כי בטרם הוחלט על קיצוץ בסובסידיות, מחירי הדלק במדינה היו מהנמוכים בעולם: כ-2 דולר (כ-7 שקלים) לגלון דלק המכיל כ-4 ליטר. עוד טוענת הממשלה שמחירי האנרגיה זינקו בכל העולם בד בבד עם פלישה הרוסית לאוקראינה ומגפת הקורונה, לדברי המפגינים העלייה במחירי האנרגיה מוסיפה להטיב עם חברות הנפט הגדולות שקוצרות הכנסות שיא על חשבון העובדים.

זוהר אלון