נחושים לסגור את התחנה המרכזית: תושבי דרום ת"א חוששים מהמשך פעילות המפגע הסביבתי

דיון שנערך בשבוע שעבר (7.9) בבית המשפט לעניינים מנהליים קידם את פינוי התחנה המרכזית בדרום תל-אביב  בצעד נוסף. בהמשך למאבק ציבורי ארוך שנים, הגישו תושבי דרום העיר עתירה באמצעות האגודה לזכויות האזרח, אותה ניסחו יחד עם חברי סיעת "אנחנו העיר", תנועת "אחותי – למען נשים בישראל" ו"מגמה ירוקה". בעקבות העתירה, הסכימו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו לחתום על הסכם לפיו מחצית מכלי התחבורה יפונו משטח התחנה המרכזית עד לשנת 2023. בנוסף, התחייב משרד התחבורה לפינוי מלא של התחנה עד לשנת 2026.

העותרים לפינוי התחנה המרכזית בדרום ת"א בבית המשפט, 7 בספטמבר (צילום: אנחנו העיר)

 

כתוצאה מההישג המשמעותי משכו העותרים את העתירה, אך הודיעו שיגישו אותה מחדש אם הצדדים לא יעמדו בהבטחותיהם. "לא נסתפק בדילול מספר כלי התחבורה הציבורית בתחנה – אנחנו דורשות ודורשים פינוי מלא שלה. תושבות ותושבי נווה שאנן ודרום תל אביב סבלו מספיק מזיהום האוויר, מהזנחה ומהפקרה. כלל הציבור למד להכיר בכך, שרק פינוי יסודי של המבנה עצום הממדים יביא לריפוי ולשיקום האזור", מסרו העותרים.

 

העירייה מדברת בשני קולות

חברות וחברי סיעת האופוזיציה "אנחנו העיר" סבורים כי בעוד שמשרד התחבורה התחייב לפינוי התחנה, ממשיכה עיריית ת"א-יפו לבטא מסרים עמומים. במהלך דיון בנושא העתירה במועצת העיר, ביטאו המייצגים את העירייה מסרים סותרים. מצד אחד טענו כי "העירייה לא תתנגד לפינוי מלא של התחנה". מצד שני הצהירו כי לעירייה אין כל כוונה ליישם את הפינוי בפועל, מאחר ששאיפה זו "מתעלמת מהמציאות". לכך הגיבו העותרים באומרם: "מי שמתעלם מהמציאות הוא ראש העירייה, המנותק לחלוטין ממצוקת התושבות והתושבים".

"לכן, אם העירייה ומשרד התחבורה לא יאשרו בחודשים הקרובים הסכם לפינוי מלא של התחנה, לא נהסס ונעתור נגדם גם לבית המשפט העליון. לא נוותר ולא נכנע. הלחץ הציבורי שהפעלנו עבד ויעבוד שוב, עד שננצח", הדגישו.

 

הסכם על תנאי?

עיריית ת"א-יפו ומשרד התחבורה חתמו כאמור בחודש שעבר על הסכם עקרוני "להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים". ההסכם שפרסם משרד התחבורה יביא לצמצום נפח הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית בחצי עד לתחילת שנת 2024. ההסכם נחתם בין מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק לבין מנכ"ל עיריית תל אביב-יפו מנחם לייבה.

אולם לדברי חברות וחברי סיעת "אנחנו העיר", "מיהרו עיריית תל אביב-יפו ומשרד התחבורה לחתום על ההסכם, זאת כדי למנוע מהשרה תמר זנדברג לצאת בהכרזה שתאלץ אותם לפנות הרבה יותר ממחצית מפעילות האוטובוסים".

"צמצום פעילות התחבורה הציבורית עד למחציתה עשוי להתפרש כהתקדמות, אולם היישום יותיר חריגה זיהומית הכפולה מהמותר בתקן הבריאות העולמי, זאת במקום חריגה פי 4 כעת. התושבות והתושבים המתגוררים סביב התחנה ימשיכו לנשום אוויר מזוהם, הקשישות והקשישים יוותרו בסכנת מוגברת לחייהם, ואלפי ילדות וילדים יופקרו לסכנה ממשית של חולי במחלות לב-ריאה", הדגישו. "אסור לאפשר לזה לקרות – האחריות לשינוי שמגיע לכולנו נמצאת בידינו. עלינו למחות ולהשמיע את קולנו מול המשרד להגנת הסביבה, ולדרוש הכרזה מיידית על התחנה המרכזית כמפגע זיהום אוויר, ולאחר מכן הכרזה על פינויה", הוסיפו.

נמרוד עובד

עוד בנושא: https://zoha.org.il/105782