מחאות המוניות ללא תקדים: הקומוניסטים בסרי לנקה דורשים את התפטרות הנשיא וראש הממשלה

ממשלת סרי לנקה התפטרה הבוקר (שני) בעקבות המחאות ההמוניות שפרצו בעקבות המשבר הכלכלי החמור ביותר במדינה זה עשרות שנים. כל 26 שרי הקבינט הגישו מכתבי התפטרות, אך לפי שעה ראש הממשלה מהינדה ראג'פקסה ואחיו, הנשיא גוטאבאיה ראג'פקסה, לא נקטו צעד דומה. המפלגה הקומוניסטית, שתומכת במחאות, דורשת עתה את התפטרותם של הנשיא, ראש הממשלה וכל בני משפחה המכהנים בתפקידים ממלכתיים. במסיבת עיתונאים נאמר שיש לערוך לבחירות בהקדם ולהקים ממשלה רחבה בהשתתפות כל הכוחות הפוליטיים המתנגדים למדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה היוצאת והדוגלים בצדק חברתי.  יצוין שהשלטונות הפסיקו אתמול את פעילותן של הרשתות החברתיות ובהן פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וואטסאפ במשך 15 שעות.

מסיבת עיתונאים של המפלגה הקומוניסטית של סרי לנקה (צילום: סוכנות הידיעות סין החדשה)

 

על אף שסרי לנקה היתה תחת עוצר עד היום בבוקר, ההפגנות נמשכו גם אתמול. הציבור זועם על כך שאנשים צריכים לעמוד בתורים ארוכים כדי לקנות מזון בסיסי ודלק, ברקע הפסקות חשמל ממושכות. כמו כן, השלטונות הפסיקו אתמול את פעילותן של הרשתות החברתיות ובהן פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וואטסאפ.

המפגינים גם מחו נגד ריכוז הכוח בידיה של משפחת ראג'פקסה, שגם שלושה משרי הממשלה חברים בה. הנשיא ראג'פקסה אמר בחודש שעבר כי הוא יבקש את עזרתן של קרן המטבע הבינלאומית ושל סוכנויות ומדינות נוספות. אך הכוחות השמאל מתנגדים לפניה בגלל התכתיבים שהקרן ישליט על פעילות הממשלה. כמו כן, על פי ידיעה של סוכנות הידיעות הרשמית "סין החדשה", ממשלת סין שוקלת בחיוב להעניק לסרי לנקה הלוואה של 2.5 מיליארד דולר, והודו העניקה למדינה אשראי של מיליארד דולר לטובת יבוא של מזון, תרופות ומצרכי יסוד.

מחוקקים מהאופוזיציה, בהם ראשי הקומוניסטים, ורבבות אזרחים זועמים צעדו אתמול בבירה הכלכלית קולומבו ובערים נוספות והפגינו נגד התנהלות הממשלה וכן נגד החלטתו של הנשיא להטיל עוצר כולל ולהכריז על מצב חירום במדינה. המשטרה ירתה גז מדמיע והשתמשה בתותחי מים כדי לפזר מאות סטודנטים שניסו לפרוץ מחסומים משטרתיים סמוך לעיר קאנדי שבמרכז המדינה. יצוין שהפגנות נוספות נערכו במדינות נוספות בהן לקחו חלק מהגרים לסרי לנקה ובני משפחותיהם בדרישה להתפטרות הממשלה.

למדינת האי שדרומית להודו חובות גדולים ויתרות מטבע החוץ שלה מידלדלות. המצב התדרדר בשבועות האחרונים עם גידול ביוקר המחיה. כמו כן, הקושי לשלם בעבור סחורות מיובאות גרם למחסור במוצרי צריכה בסיסיים. את האצבע מפנה הציבור אל עבר הממשלה וכן לממשלות עבר שהנהיגו מדיניות כלכלית וחברתית קפיטליסטית ניאו-ליברלית. מגפת הקורונה פגעה קשות במשק של סרי לנקה — לפי הערכות הממשלה, המדינה הפסידה בשנתיים האחרונות כ-14 מיליארד דולר.