מוראלס: בוליביה חופשית מאנאלפביתיות

 

נשיא בוליביה אוו מוראלס הכריז הלילה על ארצו כ"חופשייה מאנאלפביתיות". זאת בתום מסע ציבורי שנמשך שנתיים וחצי, במסגרתו למדו אזרחים עניים לקרוא ולכתוב. על כך מוסרת הבוקר סוכנות הידיעות "פרנסה לטינה".  "אני רוצה להודות, בשם העם הבוליביאני, בשם הממשלה הלאומית ובאופן אישי, לכל בוליביאני, ולאחים הקובנים והוונוצולאנים שסייעו במאמץ להפיכתה של בוליביה, המדינה השלישית באמריקה הלטינית שזוכה להיות חופשייה מאנאלפביתיות", אמר מוראלס. לפי הסטנדרטים של אונסק"ו, מדינה מוכרזת כחופשייה מאנאלפביתיות אם יותר מ-96 אחוזים מאוכלוסייתה הבוגרת מעל גיל 15 יודעת קרוא וכתוב.
 באמצעות תוכנית הלימודים הקובנית "כן אני יכול", שמימנה ונצואלה, למדו קרוא וכתוב יותר מ-800 אלף תושבים. מפקד אוכלוסין שנערך ב-2001 העלה כי קרוב ל-14 אחוז מתושבי האוכלוסייה הם אנאלפביתים. קובה הוכרזה כחופשייה מאנאלפביתיות ב-1961. ונצואלה הגיעה לכך רק בימיו של הנשיא הוגו צ'אבס, ב-2005.
רוב השיעורים במסגרת התוכנית היו בשפה הספרדית, אך היו גם רבבות הצלחות בלימוד קרוא וכתוב בשפות המקומיות איימרה וקצ'ואה. השיעורים נפתחו בפני אזרחים מכל הגילאים. פרדי מולו, בן 43, אמר לרשות השידור הבריטית בי.בי.סי כי "לא לדעת לקרוא ולכתוב זה כמו נכות, זה היה כמו להיות עיוור".