מועמד נוסף בבחירות לנשיאות טורקיה: מנהיג מפלגת העמים הדמוקרטית הכלוא

מועמד נוסף ומפתיע בבחירות לנשיאות טורקיה: מנהיג מפלגת העמים הדמוקרטית, חבר הפרלמנט  סלאחטין דמירטש, היושב בכלא. על כך יוכרז מחר (שישי) בשתי אספות המוניות שיתקיימו בו זמנית באיסטנבול ובדיארבקיר "הבירה הכורית" של טורקיה. בעקבות הכרזת המפלגה, שרוב מנהיגיה יושבים בכלא, האשים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את דמירטש, בבגידה ובפרובוקציה.

מפלגת העמים הדמוקרטית(HDP)  הייתה להפתעת הבחירות בתורכיה, כשהצליחה ביוני 2015 לעשות את הבלתי אפשרי ולראשונה להיכנס לפרלמנט – חרף אחוז החסימה הגבוה: 10% וכך הפכה לסיעה השלישית . היא גם הצליחה למנוע ממפלגת "הצדק והפיתוח" האילאסמית והניאו-ליברלית של הנשיא ארדואן את הרוב אליו התרגלה, ושאפשר לה עד אז לשלוט בלי צורך בקואליציה. דמירטש, בן 45, נשפט על ידי המשטר בנובמבר 2016 ומאז הוא יושב בכלא.

3

סלאחטין דמירטש בשיחה עם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) באיסטנבול ב-2015 (צילום: אל אתיחאד)

 

יצוין שוועדת הבחירות המרכזית של טורקיה, שבשליטת הנשיא ארדואן, אסרה השבוע על המפלגה הקומוניסטית (TKP) להשתתף בבחירות. "לא קיבלנו את ההחלטה הנבזית בהפתעה. זה היה צפוי. העובדה שנאסר על הקומוניסטים להשתתף בבחירות רק מגבירה את המוטיבציה של חברי המפלגה להמשיך ולהיאבק למען שחרור העם העובד –  בכל מצב פוליטי". עוד נאמר על ידי דובר המפלגה לכתב העיתון הקומוניסטי "סול "ש"בניגוד למפלגות האחרות, אין אנו רואים את הבחירות שהדרך היחידה להתערבות פוליטית או להשגת יעדינו.

יחד עם זאת, אנו רואים בבחירות הזדמנות מצוינת כדי להפיץ את רעיונותיה הסוציאליסטים של המפלגה".

ארדואן הכריז לפני שבועיים על הקדמת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט ל-24 ביוני, שנה וחצי לפני מועדן המקורי. הבחירות יאפשרו לארדואן ליישם את השינוי בשיטת הממשל, שתהפוך מפרלמנטרית לנשיאותית ותעניק לו סמכויות נרחבות אף יותר. במשאל העם בעניין זה שנערך באפריל אשתקד, מספר התומכים בהרחבת סמכויות הנשיא עלה בהפרש קטן מאוד על מספר המתנגדים. בערים הגדולות, ובהן איסטנבול והבירה אנקרה, מתנגדי שינוי השיטה (ביניהם מפלגת העמים הדמוקרטית והמפלגות הקומוניסטית) ביססו רוב ברור.

 

עוד על הקדמת הבחירות בטורקיה, בגיליון 16 של "זו הדרך" (עמ'6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018break/04/G16_2018.pdf