עודכן התקנון למניעת הטרדה מינית שמחויבים מעסיקים לפרסם לעובדים

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי אישרה אתמול (רביעי) מספר עדכונים בתקנון למניעת הטרדה מינית במקומות עבודה, המחויבים מעסיקים לפרסם לידיעת העובדים. מדובר בפעם הראשונה בה מעודכנות התקנות ובהן התקנון לדוגמא, מאז אושרו לפני 20 שנה.

4

בין היתר, בעקבות תיקון מס' 10 לחוק למניעת הטרדה מינית ('חוק הסרטונים') נוספה כעת לרשימת ההתנהגויות הנמנות בתקנון כמהוות הטרדה מינית גם "פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום". כמו כן, נוספו מספר דוגמאות להקשרים בהם התנהגויות מסוימות יחשבו להטרדה מינית גם אם האדם אליו הופנו לא הראה שאינו מעוניין. מעתה יצוינו בהקשר זה גם; אדם שמצוי במסגרת של הדרכה או ייעוץ של כהן דת או של מי שמתחזה להיום כהן דת או של אדם הידוע או המציג את עצמו כבעל סגולות רוחניות מיוחדות; משתקם במסגרת תעסוקה; אדם עם מוגבלות המועסק במפעל מוגן; ואדם שהפניה אליו נעשית מצדו של עובד ציבור תוך מילוי תפקידו או בקשר אליו ותוך שימוש לרעה בסמכותו. והכל בנסיבות של ניצול יחסי מרות או תלות.

על פי התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), מחויב כל גוף או מוסד המעסיק מעל 25 עובדים לפרסם במקום העבודה תקנון, המיידע את כלל העובדים בסעיפי החוק למניעת הטרדה מינית וכולל בין היתר התנהגויות שאסורות על פי חוק וכן דרכי התמודדות וטיפול במקרים של הטרדה מינית במקום העבודה, לרבות בעלי תפקידים רלוונטיים בארגון ודרכי הגשת תלונה. התקנות כוללות תקנון לדוגמא, בו משתמשים המעסיקים כבסיס למסמך שיפורסם לעובדים, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות. כמו כן רשאי המעסיק להוסיף סעיפים והתייחסויות משלו למסמך.

לאור בקשות נוספות לתיקונים שהועלו על ידי הנוכחים בדיון הבהירה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) כי התיקונים המוצעים מתבססים על תיקוני חקיקה שכבר בוצעו. לדבריה "בשנים האחרונות בוצעו מספר תיקונים חשובים לחוק למניעת הטרדה מינית ומטרת תיקון התקנון היא להשוות את כלי העבודה למצב החוקי הקיים. כולנו מסכימות שיש עוד הרבה מה לשפר בשיח הציבורי, בטרמינולוגיה, באופן הטיפול בתלונות ועוד, אך בכל שינוי נוסף שנבקש לקדם יש לדון בנפרד כתיקוני חקיקה עתידיים. אי אפשר ליצור כלי עבודה באופן שאינו מתבסס על החוק". עוד הבהירה כי בשבוע הבא תקיים הוועדה שולחן עגול שמטרתו לדון בתפקיד הממונות על הטרדות מיניות במקומות עבודה, תוך בחינת האתגרים והשינויים הנדרשים בהגדרות התפקיד, הסמכויות, חובת ההכשרות לממונות ועוד.

 

התקנון למניעת הטרדה מינית של נציבות שירות המדינה:

https://www.health.gov.il/subjects/uninsuredrights/harassment/documents/flaier.pdf