מהפכת האופניים יצאה לדרך

 

הודעה לעיתונות
עוד יום ירוק בכנסת
מהפכת האופניים יצאה לדרך
הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית שלוש הצעות חוק סביבתיות:
הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים, התשס"ח-2008, פ' 17/3394, של חברי הכנסת ד"ר דב חנין (חד"ש), הרב מיכאל מלכיאור (עבודה), אופיר פינס פז (עבודה) רן כהן (מר"צ), זבולון אורלב (איחוד לאומי-מפד"ל), אורי אריאל (איחוד לאומי-מפד"ל), אלחנן גלזר (צדק לגמלאים), יצחק גלנטי (גיל) ואורית נוקד (עבודה). בעבודה על החוק נוהלה הדברות אינטנסיבית עם משרדי הממשלה. הדרג המקצועי הביע הבנה לחשיבות הגדולה של החוק ולצורך בו. למרות זאת הממשלה נמנעה מלהודיע על תמיכתה בחוק.
על מנת שהאופניים יהוו כלי תחבורה נוח, יעיל ובטוח למשתמשים, יש לתמוך בהם במערכת תשתית מקיפה כמו המערכת הקיימת כיום עבור כלי תחבורה אחרים בין השאר, מכוניות, אוטובוסים ורכבות. הצעת החוק מקדמת סלילת שבילי אופניים על מנת שלא לסכן את רוכבי האופניים והולכי הרגל, קובעת הוראות לשילוב אופניים ותחבורה ציבורית ובין היתר באמצעות העלאת אופניים על אוטובוסים ורכבות ויוצרת הסדרי חנייה נוחים. בנוסף, קיימים תמריצים כלכלכיים, הן למעסיקים והן למועסקים, על מנת לעודד רכיבה על אופניים למקום העבודה. בשעה בה מחירי הדלק עולים על מדינת ישראל לאפשר לתושבים פתרון אלטרנטיבי כמו בשאר מדינות המערב.
ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש) יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת אמר כי: "מדובר בהתחלת דרך. צריך להתקדם בדרך זו במהירות שכן קידום האופניים צריך להשיג את המרוץ להקדמת הבחירות לכנסת. אין שום סיבה שמדינת ישראל תפגר אחרי כל מדינות העולם המערבי בקידום ועידוד תחבורת אופניים. אופניים הם חלק מרכזי מהפתרון לבעיות התחבורתיות והסביבתיות המחריפות של המאה ה-21. יתרונה של הצעת החוק במכלול הצעדים המעשיים שהיא קובעת כדי לקדם בפועל את תחבורת האופניים בישראל."
ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה) יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת אמר כי: "כנסת ישראל הצביעה היום בעד חוק אשר יאפשר לישראל ליישר קו עם המתקדמות שבמדינות בנושאי איכות הסביבה. עליית מחירי הדלק וההתחממות הגלובלית מחייבת את המדינה לייצר אלטרנטיבה אמיתית למזהם מספר אחד בעולם – המכונית הפרטית ולאפשר לאלה המבקשים בכך להגיע עם אופניהם למקומות העבודה. הצעת החוק תאפשר לייצר רשת של שבילי אופניים ברחבי הערים, תחייב את מקומות העבודה בבניית מקלחות ומלתחות ותאפשר העלאת אופניים לתחבורה ציבורית, פעולות אשר תהפוכנה את הרכיבה על אופניים לעבודה לאפשרית, מהנה וחסכונית."
לקריאת הצעת החוק:
 



הצעת חוק הפחתת פליטת גזי חממה, התשס"ח-2008, ביוזמת חברי הכנסת אופיר פז-פינס – יו"ר ועדת פנים והגנת הסביבה, ח"כ ד"ר דב חנין – יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית, ח"כ גלעד ארדן – יו"ר ועדת הכלכלה, וקבוצת חברי כנסת,. הצעת החוק קובעת יעדים להפחתת פליטת גזי חממה ומעניקה למשרד להגנת הסביבה סמכויות חיוניות לקביעת תוכנית פעולה להפחתת פליטת גזי חממה.
מוצע להטיל מגבלות על פליטת גזי חממה ממקורות שונים, להטיל קנסות על החורגים מהמגבלות ולקבוע חובות רישום ודיווח. כמו כן, מוצע להקים יחידת שינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה אשר תהא מופקדת על הנושא.
ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש): "הגיע הזמן שישראל תצטרף, באמת, למאמץ העולמי להפחתת פליטת גזי חממה. איננו נמצאים על כוכב אחר – הכדור הזה הוא גם שלנו ועלינו האחריות להגן על האנושות מפני סכנות משבר האקלים. אסור לישראל להיגרר אחרי התהליכים העולמיים. חובתנו היא להיות בשורה הראשונה של ההתמודדות. השאלה הגדולה איננה מה חלקנו במשבר, אלא מה יכול להיות מקומנו בפתרונו. הצעת החוק שהתקבלה היום תתרום להתייחסות רצינית יותר לנושא במערכות המדינה."
לקריאת הצעת החוק:
 
הצעת חוק המים (תיקון – חובת התקנת אביזרים חוסכי מים במבנים המשמשים גופי ציבור, התשס"ח-2008, ביוזמת חברי הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה), גלעד ארדן (ליכוד), ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש) – יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית, ח"כ איתן כבל (עבודה), ח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו), וקבוצת חברי כנסת, מחייבת התקנת חסכמים (אביזרים חוסכי מים) בכל המבנים המשמשים מבנים ציבוריים וזאת כדי לצמצם את הגירעון במשק המים הישראלי.  
ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש): "הניסיון מלמד שרק חקיקה מחייבת תוביל לשינוי הדרוש בנושאים סביבתיים. אי אפשר להסכים להמשך השארת הנושא להחלטות ממשלתיות בלתי מחייבות. חיסכון במים הוא דרך המלך להתמודדות עם משבר המים הקשה. אפשר וצריך לעשות הרבה יותר בתחום זה. אני מקווה שבעתיד הקרוב תאשר הכנסת גם את החוק המחייב חיסכון באנרגיה במבני ציבור."
 
לקריאת הצעת החוק: