מגייסים משאבים כדי לקיים סדנאות צילום לילדי הכפרים הלא מוכרים בנגב

מדי שנה, עורך פורום דוקיום בנגב סדנאות צילום שאורכן עשרה ימים מלאים בשני כפרים בדואים בלתי מוכרים בנגב, במהלכן לומדים ילדים בגילאי 8 עד 13 איך להשתמש במצלמה, מקבלים הכשרה בסיסית בצילום ויוצאים לתעד את החיים בכפרם. אחד התנאים המכריעים לקיומן של הסדנאות, הוא האפשרות לתת לילדים את המצלמות שבהן הם התנסו בצילום בסיומה של הסדנא, כדי שיוכלו להמשיך ולתעד את חייהם וליישם את הידע שצברו.

2016-10-09_195558

את כל ימי הסדנא מעבירים צלמים וצלמות מקצועיים וחובבים שמגיעים בהתנדבות, וחושפים את הילדים מדי יום לעולם הצילום. את הסדנא מרכזת יוסרה אבו כף, בימאית סרטים ורכזת פרויקט הצילום והתיעוד של פורום דוקיום בנגב.

יצוין שבנגב ישנם כ-35 כפרים בדואים בלתי מוכרים, בהם מתגוררים כ-73 אלף תושבים. הכפרים הבלתי מוכרים הם יישובים שמדינת ישראל אינה מכירה בהם, חלקם נותרו במקומם עוד קודם להקמת המדינה, ואחרים הועברו במהלך שנות ה-50 על ידי הממשל הצבאי אל מיקומם הנוכחי. תושבי ותושבות הכפרים הללו מתגוררים בכפרים בהם השירותים הממשלתיים הם מועטים ולרוב לא ניתנים כלל, ובכל הכפרים אין כלל תשתיות. בנוסף, בשל העדר ההכרה והתכנון נתונים תושבי הכפרים למדיניות הריסות הבתים של המדינה, שמובילה להרס של מאות בתים מדי שנה.

לדברי פעילי פורום הדוקיום "במהלך השנים האחרונות הולכת וגוברת ההבנה כי הצילום, ככלי למחאה ולחשיפת הפרה של זכויות, אינו מנת חלקם של צלמים מקצועיים בלבד. יותר ויותר פעילים וארגונים מבינים, כי מתן כלים בסיסיים לצילום וחלוקת מצלמות, מאפשרים לאוכלוסיות המנהלות מאבק לתעד את מאבקן ולצלם את חייהן שלהן, שלרוב נעלמים מעין המצלמה. פורום דוקיום בנגב לשוויון אזרחי, בשיתוף עם ועדי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב, צלמים ישראלים ובינלאומיים, מעביר מזה שנים רבות סדנאות צילום לילדים בנגב, שתוצריהן משרתים את מאבקה של הקהילה ומוצגים בתערוכות בארץ ובחו"ל". כמו כן, "סדנאות הצילום מולידות תוצרים מדהימים, המוצגים בתערוכות ברחבי הארץ והעולם, המעניקים לצופה ולו לרגע, אפשרות להסתכל על הנגב ועל מאבקה העיקש של הקהילה הבדואית, דרך נקודת מבטם של הילדים החיים בו. בנוסף, אנו משלבים את התמונות בלוח השנה התלת דתי ולשוני שלנו, ומשתמשים גם בו להעלאת מודעות למצבם של הכפרים הבלתי מוכרים". בימים האחרונים נפתח מסע לגיוס משאבים באמצעות האינטרנט.

ניתן לתרום לקיום סדנאות הצילום באמצעות האתר: www.headstart.co.il/project.aspx?id=20467