דורשים לדעת לאן מופנים עשרות מיליונים מתקציב המדינה לשם 'מאבק בדה-לגיטימציה'

פעילי ופעילות זכויות האדם סהר ורדי, עופר ניימן, רחל גיורא וקובי סניץ, באמצעות עו"ד איתי מק, הגישו בקשה לפי חוק חופש המידע למשרד החוץ ולמשרד לנושאים אסטרטגיים, בנוגע למימון גורמים זרים בחו"ל במסגרת המאבק נגד "דהלגיטימציה". מזה מספר שנים ששני המשרדים חלוקים ביניהם על הקצאת סמכויות הטיפול ב"דהלגיטימציה" נגד מדינת ישראל בחו"ל, ובפרט על הקשר עם ארגונים לא ממשלתיים, קבוצות ויחידים בחו"ל התומכים במדינת ישראל ובמדיניותה. מבקר המדינה בעצמו התקשה להבין מה באמת שני המשרדים עושים בנושא.

2016-10-08_174022

לדברי מגישי הבקשה "כלל לא ברור מה ההגדרה הרשמית של שני המשרדים ל'דהלגיטימציה', ונראה כי הם רואים במאבקם באזרחים בחו"ל המבקרים את מדינת ישראל כמערכה צבאית. ברור כי תקציב המשרד לנושאים אסטרטגיים בסך כ-140 מיליון שקל אינו מופנה רק למשכורות העובדים הבודדים במשרד עצמו, אלא להתקשרויות עם גורמים שונים, אשר המשרד מסרב לפרט את הקריטריונים לשיתוף הפעולה איתם ואת זהותם. לדעתנו, קיימת סכנה של 'מדרון חלקלק' אנטידמוקרטי בהסתרה, בוויכוחים בין שני המשרדים, בגישה הצבאית, ובבלבול ההגדרות.

כמו כן הסודיות הגורפת שבה נוהגים שני המשרדים אינה ראויה, במיוחד לאור עמדתה של ממשלת ישראל לגבי ארגוני זכויות האדם המקבלים מימון ממדינות זרות. מאחר שהשליטה הישראלית בשטחים הכבושים אינה עניין פנימי ישראלי, אלא עניין ביןלאומי, כאשר מדינות האיחוד האירופאי, ארה"ב ואזרחיהן לקחו על עצמם את נטל מימון הצרכים ההומניטאריים של האוכלוסייה הפלסטינית ופעילות הרשות הפלסטינית – "ברור כי חייבת להיות שקיפות לגבי המימון מצד מדינת ישראל לארגונים, לקבוצות וליחידים בחו"ל התומכים במדיניותה להמשך הכיבוש בעתיד הנראה לעין". "לכן, ביקשנו לקבל את כל המידע הנוגע להתקשרויות ולמימון פעילויות של גורמים בחו"ל כגון ארגונים לא ממשלתיים, קבוצות, יחידים, עיתונאים, בלוגרים ועוד; לטובת המאבק ב'דהלגיטימציה', וכן את הנהלים והקריטריונים להתקשרויות איתם".