מאות ערבים ויהודים הפגינו בבאר-שבע נגד הכוונה להרוס את אום אל חיראן ועתיר

מאות ערבים ויהודים יחד עם תושבי הכפרים הבדואים "הבלתי מוכרים" אום אל חיראן ועתיר הפגינו אתמול (חמישי) בבאר שבע נגד כוונת המדינה לפנותם ולהרוס את בתיהם במסגרת הליכי הקמת הישוב היהודי חירן, וכן לצורך הרחבת יער יתיר. בהפגנה שנערכה תחת הכותרת "לא להריסה, כן להכרה", לקחו חלק גם חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, יו"ר ועדת המעקב העליונה מוחמד ברכה, ופעילים מהנגב.

זהו צעד ראשון בשורה של אירועי מחאה בהם פתחו תושבי היישובים הבדואים עתיר ואום אל חיראן אשר בית המשפט העליון דחה לאחרונה את עתירתם לדיון נוסף בכוונת המדינה לפנותם. המפגינים קראו "לא זזים מעתיר ואום אל חיראן", "הנגב הוא של כולנו יהודים וערבים", "הריסת הבתים היא פשע נגד אזרחים".

2016-03-04_193632

חברי הכנסת דב חנין ואיימן עודה בהפגנה שנערכה אתמול ברחבת היכל המשפט וקריית הממשלה בבארשבע (צילום: אקטיבסטילס)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) קרא בהפגנה להכרה בכפרים הלא מוכרים בבאר שבע: "אנחנו עומדים עם תושבי הכפרים הלא מוכרים ואומרים לממשלה לא נזוז מאום אל חיראן ועתיר. פינוי קהילה ערבית על מנת ליישב במקומה קהילה יהודית, הוא קו אדום והסלמה קשה ביחס המדינה למיעוט הערבי. אנחנו לא ניתן לפינוי לקרות. הכרה בכפרים הלא מוכרים, בניית תשתיות, בתי ספר ושירותים רפואיים הם זכות בסיסית של כל אזרח. אני קורא מפה לכל תושבי הנגב להצטרף אלינו למאבק שהצלחתו הוא אינטרס של כלל תושבי הנגב".

גם ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), לקח חלק בהפגנה. ח"כ חנין אמר כי "הכפר מיועד לגירוש, יחד עם כפר סמוך, עתיר, כדי לפנות מקום ליישוב יהודי קהילתידתי. שני כפרים ערביםבדואים נוספים, אל פורעה ואל זערורה, מיועדים גם הם לגירוש, כדי להקים במקומם את מכרה הפוספטים בשדה בריר. מסתבר שרווחי משפחת עופר חשובים יותר לא רק מבריאות וחיי תושבי ערד וסביבותיה, אלא גם מזכויות אנשים להמשיך לחיות בבתיהם אנחנו מפגינים עם התושבים היום לא רק נגד הגירוש, אלא בעד עתיד צודק לנגב לטובת כל תושביו". "הם רוצים להפריח את הנגב, אך יש לעשות זאת על כל אוכלוסיותיו",  ציין ראאד אבו אלקיעאן, יו"ר הוועד המקומי באום אל חיראן, בהפגנה שהתקיימה ברחבת היכל המשפט וקריית הממשלה