מאות אלפים הפגינו נגד ההפיכה המשטרית של הימין; בחמישי: יום ההתנגדות לדיקטטורה

מאות אלפים לקחו חלק אמש (מוצ"ש) בהפגנות ועצרות שנערכו ב-95 ערים, ישובים וצמתים ברחבי הארץ נגד ההפיכה המשטרית של הימין. ממחאת ההייטקיסטים נמסר כי על פי ניתוח של רשתות סלולריות, תצלומי רחפן ומערכת חישוב צפיפות אנשים, "ניתן לומר בזהירות כי ברחבי הארץ הפגינו כ-400 אלף אזרחים, מתוכם יותר מ-200 אלף בתל אביב".

כמו כן, ארגוני המחאה נגד ההפיכה המשטרית הודיעו כי ביום חמישי הקרוב יערכו "יום התנגדות לדיקטטורה", שיכלול מאות פעולות מחאה ובהן שיבושי תנועה ברחבי הארץ. "ככל שהממשלה תדרוס, אנחנו נתגבר ונשמור על הדמוקרטיה הישראלית", נכתב בהודעת ארגוני המחאה, "נבלום בגופנו ובנפשנו את הרס הדמוקרטיה הישראלית". כזכור, ביום רביעי האחרון קיימו ארגוני המחאה "יום שיבוש לאומי", במהלכו התקיימו הפגנות רבות, כבישים נחסמו ותנועת הרכבות שובשה. לאורך היום נעצרו 53 אזרחים ולפחות עשרה מפגינים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

יצוין שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיע אמש לחפ"ק בתל אביב, שם נתן הוראות למשטרה איך לדכא את המפגנים. לפיכך, המשטרה חסמה את הירידה לנתיבי איילון "חסימה הרמטית" כבדריה, מתוך כוונה לא לאפשר ירידת מפגינים כדי לחסום את הכביש. אך נחישותם של המפגינים התגברה על כל המכשולים ובתום העצרת הגדולה ברחוב קלפן, מאות חסמו את עורק התחבורה הראשי.

מכת"זית ופרשים הופעלו על מפגינים באיילון והמשטרה טוענה שהשתמשה בה כדי לפתוח את הכביש על מנת לאפשר לאמבולנסים של מד"א לנסוע דרומה לנתב"ג עקב מצב חירות שהוכרז. זו הפעם הראשונה שהמכת"זית הופעלה בהפגנה בשבת. איילון נפתח לתנועה בשני כיווניו אחרי כשעה וחצי של חסימה.

בעקבות ההפגנות ההמוניות, זה השבוע התשיעי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקף הבוקר שוב את המפגינים בישיבת הממשלה. "אין זכות לשבש את התנהלות המדינה", אמר. "אנחנו רואים חציית קווים מסוכנת של קבוצה אלימה וקיצונית, שאני בטוח שלא מייצגת את כל המפגינים", אמר.  באותה שעה שנתניהו תקף את המחאה נגד שלטונו, מפגינים התפרצו לטקס האזכרה הממלכתי ותנועת בית"ר לזכר חללי הקרב בתל חי, בבית העלמין של כפר גלעדי. במהלך הטקס התפרצו המוחים ושיבשו את מהלכו התקין, בזמן שהשר עמיחי שיקלי והח"כים אריאל קלנר ודן אילוז (הליכוד) נוכחים במקום. "המחאה תמצא את מחוללי ההפיכה בכל מקום שבו יהיו", אמר אחד המפגינים. המפגינים התפזרו בין הקברים, הניפו דגלי ישראל ודגלי להט"ב, קראו קריאות נגד הכיבוש. נשיא המדינה, שהיה אמור להשתתף באזכרה הממלכתית, ביטל את השתתפותו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119415