לקראת רטרוספקטיבה לאמן הקומוניסטי גרשון קניספל

"קומוניסט אז, וקומוניסט היום; נדמה לי שאני הקומוניסט היחיד הפעיל בוזמנית בשתי מפלגות, הישראלית והברזילאית". כך פותח את השיחה עמו האמן הנודע, כאן ושם, גרשון קניספל.

קניספל הצטרף למק"י עוד בתחילת שנות ה-50, עם הפילוג במפ"ם שהביא להקמת מפלגת השמאל הסוציאליסטי, שמאוחר יותר התאחדה עם מק"י. הוא מספר: "לא התכוונתי להיות אמן, לפחות לא בעל שם בינלאומי. תחילת הסיפור הייתה במוסקבה, בשנת 1957, שנתיים אחרי שסיימתי את הלימודים בבצלאל. הייתי אמור לאצור תערוכה של 50 אמנים במסגרת הביתן הישראלי של פסטיבל הנוער והסטודנטים הבינלאומי. ניגשנו יחד עם המשוררת חיה קדמון אל הביתן הריק. לפתע הופיע הנציג הסובייטי האחראי על התערוכה והודיע לנו, כי 'בשל תקלה, העבודות נתקעו בווינה ערב לפני הפתיחה' והביתן הישראלי – שהוקם בין זה הסורי לזה המצרי – נותר ריק, מה שהיה עלול היה להתדרדר למשבר פוליטי חסר תקדים".

2016-06-23_200708

גרשון קניספל (צילום: גלוריניה כהן)

לקניספל היו שני עותקים של הדפסים פרי יצירתו, שלקח איתו לתערוכה אחרת באמסטרדם, מתוך אנתולוגיה מאוירת לשירי משוררים… "היססתי לתלות אותם. מה יגידו: 'שהכל קניספל? שאין מקום לצייר או לאמן אחר בתערוכה שהוא אוצר?', מה גם, שהבטחתי למסור את ההדפסים בהמשך, בהולנד". אבל הם נשלפו ומוסגרו לתצוגה של יום המחרת.

הביתן הישראלי קיבל את מדליית הזהב של הפסטיבל, ואיגוד המוזיאונים הסובייטי החליט לרכוש את העבודות בתעריף שהיה הון עתק: "זה היה הרבה כסף במונחים סובייטים ומעט במטבע זר. אבל זה היה מספיק עבור צעיר בשנות ה-20 שהשתוקק ללמוד עוד".

לאחר הנסיעה לאמסטרדם, קיבל קניספל משרת הוראה בדרזדן שבגרמניה המזרחית, משם המשיך לחצי שנה נוספת במינכן שבגרמניה המערבית, במדינה שמשפחתו נמלטה ממנה רק חצי יובל קודם לכן, כשהיה בן שלוש. מאירופה הגיע לברזיל.

טרם נסיעתו עוד הספיק להציג בישראל כמה מיצירותיו החברתיות ברוח נאמנה למציאות, כמו "רחוב בדמדומי שקיעה" ו"לשכת העבודה", המציג פועלים מובטלים ביום חורף בעירו חיפה, בשכונה ואדי סאליב.

מאז שנות ה-60, קניספל גם כאן וגם שם, לרוב שם פרט לתקופת הדיקטטורה הצבאית שהחלה ב-1964, כאשר נאלץ לעזוב את המדינה הלטינואמריקאית יחד עם חברו לתא במפלגה הקומוניסטית, האדריכל הנודע אוסקר נימאייר. בישראל עיצב קניספל ב-1976, יחד עם האמן החיפאי הקומוניסט עבד עבאדי, את האנדרטה ליום האדמה שבסחנין.

לאחרונה שב קניספל לתקופה ארוכה לישראל כדי להכין תערוכת רטרוספקטיבה גדולה שתפתח לאחר החגים. באמתחתו ספרקטלוג הסוקר את כל חייו האמנותיים בשלוש שפות (עברית, אנגלית ופורטוגזית), שפורסם כסיכום של 60 שנות יצירה. השקת הספר נערכה בסאו פאולו בחודש מאי האחרון.

גופים רבים תמכו בפרסום הספר, וביניהם משרד התרבות של ברזיל. בישראל עומדת מאחורי ההפקה וההפצה הוצאת הספרים של הקיבוץ המאוחד/ספרית פועלים. הספר יגיע לחנויות בעוד מספר חודשים. חוקרת האמנות פרופ' גילה בלס, שערכה את הספרקטלוג, כתבה: "לכל אורך הקריירה האמנותית רבת השנים שלו היה גרשון קניספל מהפכן. כמו האמן המקסיקני הנודע דוד אלפרדו סיקיירוס, קניספל מאמין כי 'אמן מהפכני הוא זה הנאבק ביצירתו ובפעילותו הציבורית להוקעת הדיכוי הכלכלי, החברתי והמוסרי של האדם ולהאדרת ערכו'. שילוב זה בין יצירה, השקפת עולם חברתיתמוסרית ופעילות ציבורית יהיה במרוצת השנים מפתח לבחירות האסתטיות, הצורניות והתמטיות שלו".

א"ד

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב