להכריז שביתה כללית: התקציב פוגע בעובדים, בגמלאים, בחולים, בנשים, בחקלאים, בצרכנים ובסביבה

ממשלת הימין אישרה אתמול (שני) את תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים לשנים 2021 ו-2022. את התקציב גיבש שר האוצר, אביגדור ליברמן. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "בשעה טובה, יש תקציב בישראל. לאחר שלוש שנים של קיפאון, ישראל חוזרת לעבוד". ההסכמות העיקריות שהתגבשו הובילו להגדלה משמעותית של תקציבי הצבא והכיבוש וכן מתן תוספת של שני מיליארד שקל לתקציב הבסיס של משרד הבריאות על חשבון קיצוץ רוחבי של 1.5% בתקציבי יתר המשרדים – פרט למשרד הביטחון (עוד על התקציב בגיליון זו הדרך הקרוב).

מחאת החקלאים נגד התקציב וחוק ההסדרים בצפון הארץ ביום חמישי שעבר (צילום: התאחדות החקלאים)

 

עם אישור התקציב בממשלה, הודיעה שרת הפנים איילת שקד: "הגדלנו את התקציב הייחודי ליהודה ולשומרון ביותר מ-50%, ובנוסף הקצבנו תשתיות ליו"ש". יצוין שכבר עתה, ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים זוכות בתקציבים גבוהים בהרבה לעומת הרשויות המקומיות במדינת ישראל. נוסף על כך, אושרו כספים קואליציוניים בסך 900 מיליון שקל ב-2021 וב-2022. הסכום ברובו מיועד למפלגתה של השרה שקד, ימינה, שבראשה עומד ראש הממשלה נפתלי בנט.

כחלק מאישור התקציב אושר גם חוק ההסדרים, הכולל שורת רפורמות ניאו-ליברליות: העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65 (ר' מאמר באתר); פגיעה קשה בחוסנן של קרנות הפנסיה והפניית כספי עובדים לשוק ההון; אגרת גודש בכניסה לתל אביב; הקלות בייבוא ועוד.

"זה תקציב שהוא 80% ליכוד", אמר שר האוצר הכושל לשעבר ישראל כ"ץ. אכן זה תקציב 80% ליכוד, בתוספת 20% מפלגות הימין הקיצוני ישראל ביתנו בראשות ליברמן וימינה בראשות בנט-שקד. לכאורה התקציב פוגע בכולם: עובדים, נשים, גמלאים, מתמחים ברפואה, חקלאים, צרכנים, נוסעי התחבורה הציבורית ועוד. למעשה הוא פוגע רק ב-99%. האחוז הבודד של סוחרי הנשק, בעלי ההון ובעלי התאגידים הגדולים (המקומיים והזרים) רק ירוויחו ממנו.

כעת נדרשת תשובה מעמדית הולמת: שביתה כללית בדרישה להתפטרותו של שר האוצר ולגניזת התקציב הגזלני. ההסתדרות, כוח לעובדים, ארגוני הנשים והחקלאים – כולם צריכים לעשות יד אחת כדי להעביר את הגזרות מן העולם.