הרשימה המשותפת: לא נתמוך בתקציב הכיבוש; ההסתדרות לקראת הכרזת סכסוך עבודה

שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר אמש (שני) כי "אם נצטרך, נגייס בלי בושה ח"כים מהרשימה המשותפת שיתמכו בתקציב". את הדברים אמר בראיון לחדשות 12. ליברמן, שרק לאחרונה כינה את חברי הכנסת של המשותפת "תומכי טרור", הסכים כעת להסתמך עליהם כדי להעביר בכנסת את התקציב הניאו-ליברלי, שאושר אתמול על ידי שרי הממשלה. לדבריו, "אני לא מנהל משא ומתן עם המשותפת, יש יו"ר קואליציה", אך הדגיש כי "אם נצטרך, נגייס אחד-שניים מהם בלי בושה".

אך ברשימה המשותפת מסרו בתגובה: "לא נתמוך בתקציב שמעמיק את הכיבוש וההתנחלויות, מייקר את החשמל והדלק, מעלה את גיל הפרישה לנשים ומחליש את המוחלשים". על כך הוסיפה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת): "זהו תקציב ימין קיצוני כלכלי מבית מדרשו של פורום קהלת, שמגדיל את תקציב הכיבוש ופוגע בציבורים הכי מוחלשים, תקציב הפרטה ודה-רגולציה שלא ממסה את העשירים אבל מטיל מיסים עקיפים על השכבות המוחלשות. אני מציעה לליברמן להתעורר מהחלומות שלו".

אל מותחי הביקורת כלפי התקציב וחוק ההסדרים שאושרו אתמול בממשלה הצטרף יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "מי שחושב לנצל את המצב ולנסות לכפות על העובדים כל מיני חקיקות. מי שינסה לבוא בכוח מול העובדים, ימצא אותנו מולו כחזית אחידה, יוכרז סכסוך עבודה, והמשק בישראל ייסגר על הראש שלו".

בר-דוד אמר את הדברים במסגרת כינוס של מרחב תל אביב-יפו של ההסתדרות, לאחר ביקור של הנהגת ההסתדרות במקומות עבודה רבים במרחב, כולל בית חולים וולפסון, מכון התקנים הישראלי ומשרדי הממשלה. יו"ר ההסתדרות הסתייג המדיניות הכלכליות והחברתית של ממשלת הימין והזכיר את הרפורמות להחלשת כוחו של מכון התקנים הישראלי והעלאת גיל הפרישה לנשים: "פקידים באוצר שפכו לתוך חוק ההסדרים הזה את כל החלומות שלהם, עם תקנות וחקיקות נגד עובדים. את הכול הצלחנו להוציא, אבל נשארו לנו עדיין שתי בעיות, אחד זה מכון התקנים, שנעשה הכול כדי לרכך את הרפורמה ולשמור על מקסימום עובדים, ובסוגיית העלאת גיל פרישה לנשים –  אנחנו דואגים שזה יקרה באופן מדורג וזהיר תוך טיפול בנשים במקצועות השוחקים. גם את זה נשיג".

יוסי סיידוב, מייסד "15 דקות" התייחס לעלייה המסתמנת במחירי התחבורה הציבורית  במסגרת התקציב ואמר: "העלאת מחירי התחבורה הציבורית ואי הקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליטניות הן מכה קשה לנוסעי התחבורה הציבורית, ואכזבה גדולה ממשרד התחבורה ומהשרה מיכאלי. ישראל נמצאת במשבר תחבורה חסר תקדים, והממשלה נוקטת צעדים הפוכים ומוזרים הפוגעים בנוסעים ובכלכלת ישראל".

גם יושב ראש ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כתב לראש הממשלה: "לצערי, ה'תוספת' לבריאות שבה מתהדר משרד האוצר אינה באמת תוספת. ודאי לאור ההוצאות הדרושות לצורך התמודדות עם מגיפת הקורונה. הצעת האוצר גוזרת המשך הרעבה של מערכת הבריאות, המשך הפערים בינינו לעולם המערבי ואף בין הפריפריה למרכז. הצעת האוצר תעמיק את ההוצאה של משקי הבית על שירותי הבריאות בצורת היטלים ומסים חדשים על הציבור". פרופ' חגי ציין כי למערכת הבריאות חסרים כ־20 מיליארד שקל כדי לצמצם את הפער בין ישראל לבין ההשקעה בבריאות של המדינות המפותחות. "נקבנו בסכום של 5 מיליארד שקל לבסיס התקציב, שהם המינימום ההכרחי כדי להיאבק בצפיפות הגדולה במחלקות ובזמני ההמתנה הארוכים בחדרי מיון. לא נוכל לעבור לסדר היום מול המשך מגמה זו".