כנס ראשון של סרבניות וסרבנים נערך בתל-אביב

עשרות סרבניות וסרבנים – הוותיקים שבהם עטורי שיער שיבה, והצעירים שבהם עדיין תלמידים – השתתפו בשבוע שעבר בכנס בין-דורי ראשון מסוגו שנערך בתל-אביב, שהפגיש יחד פעילים מתנועות הסירוב השונות שפעלו במרוצת השנים. בין המשתתפים היו פעילי שלום ותיקים, שריצו תקופות מאסר בבתי-כלא צבאיים בשל התנגדותם לשירות בשטחים הכבושים או בשל סירובם להשתתף במלחמה או להתגייס, וכמו כן היו גם נערות ונערים, החתומים על מכתב השמיניסטים האחרון, שטרם התייצבו בלשכת הגיוס.

2014-10-19_192336

פעילי "יש גבול" מפגינים מול כלא 6 שליד עתלית (צילום: יש גבול)

 

בפתח הכנס דיברו, בין היתר, עו"ד נועה לוי, חברת הוועד המרכזי של מק"י, שהייתה פעילה במכתב השמיניסטים שהתפרסם בשנת 2002 וליוותה יוזמות סרבנים שונות, וכן הסרבן החרדי אוריאל פררה, שהגיע לשאת דברים בין תקופת כליאה אחת לשנייה.

לאחר דברי הפתיחה, נערכו  קבוצות דיון שעסקו בנושאים שונים, דוגמת סרבנות ופוליטיקה, סדנת עבודה מול תקשורת, סדנה שעסקה בנושא שיתוף פעולה בין סרבנים יהודים לבין סרבנים ערבים, ועוד.

בלטה בכנס קבוצה בשם "ארבעים אימהות", אשר החתימה כבר למעלה מ-850 הורים על עצומה בה נכתב כי "אנחנו לא רוצות שלצבא יהיה דריסת רגל בכיתות הלימוד של ילדינו" ו-"צבא הוא, אולי, רע הכרחי. אבל צבא כיבוש הוא בעליל רע מיותר. זה תלוי בנו, האימהות, האם הוא ימשיך או יחדל להתקיים".

"הכנס היה ייחודי בכך שאיפשר לקבוצות השונות להכיר אחת את השנייה, ולקיים דיון רציני בצורות השונות של הסרבנות, למשל – סרבנות פוליטית מול סרבנות 'אפורה'", סיפר עורווה סייף, חבר ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י) ונציג ועד היוזמה הערבי-הדרוזי, שלפני ארבעה חודשים זכה בפטור משירות צבאי לאחר מאבק שניהל.     "במיוחד הייתה חשובה הסדנא שעסקה בשותפות יהודית-ערבית. בשונה מהפגנה מול בית כלא לתמיכה בסרבנים כלואים, כאן הייתה הזדמנות לדיון מעמיק, להכיר זה את תפיסת עולמו של זה, ושיתוף הפעולה הזה יכול להוליד יוזמות משותפות" – הדגיש סייף. ואכן, אחת ההחלטות בכנס הייתה להגביר את התיאום בין קבוצות הסרבנים השונות.

"היה נחמד לראות שהבסיס של הכנס הם הפעילים הצעירים ממכתב השמיניסטים החדש", מספר אדם מאור, אחד מחמשת הסרבנים שנכלאו בשנת 2003, לאחר משפט צבאי שנמשך שנה. "היה כבוד כלפי 'זקני השבט', אבל עיקר היוזמה בארגון הכנס הייתה של אנשים צעירים, בתחילת שנות ה-20 לחייהם או בשנות העשרה לחייהם".

"כל מפגש שמטרתו לשפר את המאבק בכיבוש הוא חיובי. הכנס היה מוצלח כי הוא דן בהיבט ייחודי של המאבק הזה: הן במערכה העוסקת בסירוב האישי-המצפוני והן  במערכה העוסקת בהיבט הפוליטי של הסירוב", סיכם אלי גוז'נסקי, פעיל תנועת "יש גבול" אשר נכלא בתקופת מלחמת לבנון הראשונה.

 

הכתבה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"