חרף לחצי ארה"ב: הפלסטינים הולכים לאו"ם

בקהיר ננעלה הוועידה הבינלאומית של נציגי המדינות אשר התחייבו לתרום מיליארדי דולרים לשיקום עזה, בעקבות ההרס האדיר שהמיטה עליה המתקפה הישראלית בקיץ האחרון. בוועידה – בה השתתף גם מזכ"ל האו"ם – לא השתתפה ישראל, וזאת לבקשת הנשיא המצרי א-סיסי.

2014-10-19_192350

הוועידה נערכה על רקע היוזמה הפלסטינית לפנייה למועצת הביטחון של האו"ם, על מנת שזו תכיר במדינת פלסטין בגבולות 1967 ותסיים את הכיבוש בתוך פרק זמן מוגדר.

הבית הלבן הגיב בשלילה ליוזמה זו. בממשל האמריקאי קראו "להימנע מצעדים חד-צדדיים" וביקשו מהפלסטינים כי יחדשו את המשא-ומתן מול ישראל. אולם מתבקש לשאול: האם המלחמה התוקפנית אותה יזמה ממשלת נתניהו, ואשר זכתה בגיבוי אמריקאי, לא הייתה "צעד חד-צדדי"? ומה משמעות הקריאה לחידוש המשא-ומתן, כאשר תשעת חודשי המו"מ שהתקיימו בין קיץ 2013 לאפריל 2014 הניבו כישלון, בשל הסירוב הישראלי לשחרר אסירים ולהקפיא את הבנייה בהתנחלויות?

בינתיים, ממתינים הפלסטינים כי במועצת הביטחון של האו"ם יתבצעו החילופים במושבים הלא-קבועים. לדברי יאסר עבד רבו, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, בתום החילופים – מובטח להצעה הפלסטינית רוב במועצה. במקרה כזה, ההערכה היא כי ארצות-הברית תשתמש בזכות הווטו שלה ותסכל את ההחלטה. "השאלה שלנו לאמריקאים שמאיימים בווטו, היא מהי החלופה הריאלית בצל הסרבנות הישראלית לגבולות 1967 והמשך הבנייה בהתנחלויות?", היקשה עבד רבו.

בשטחים הכבושים לא ממתינים עד למהלכים הדיפלומטיים, ומאז חודשי הקיץ נערכות הפגנות מרובות משתתפים בגדה המערבית, ובעיקר בירושלים המזרחית, ודיכויין גבה כבר את חייהם של מספר קטינים פלסטינים (ר' ידיעה בעמוד 8 בגיליון השבוע של "זו הדרך"). שעה שארה"ב וישראל מפגינות חזית אחידה, מוטלת על הנהגת אש"ף האחריות לקדם בנחישות את היוזמה המדינית באו"ם, וכן לגבות את המחאה העממית נגד הכיבוש, אשר ממשיכה לגעוש, גם אם בינתיים ללא גיבוי רשמי מההנהגה.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"