כנס לציון יובל להקמת הפנתרים השחורים ו-40 שנה לספר 'לא נחשלים אלא מנוחשלים'

האוניברסיטה הפתוחה ומרכז אדוה יקיימו בתחילת חודש יוני כנס מקוון רב-משתתפים לציון יובל לתנועת הפנתרים השחורים ו-40 שנה לפרסום ספרו של ד"ר שלמה סבירסקי "לא נחשלים אלא מנוחשלים". במשך שלושה ימים, מ-1 ביוני ועד 3 ביוני, ידונו שורה של חוקרים ופעילים בשאלה: "המאבק המזרחי לאן?".

בין המושבים שייערכו במסגרת הכנס: "האם יש כלכלה פוליטית מזרחית?", "פוליטיקה מזרחית", "תולדות הפנתרים השחורים", "יהודים וערבים בעקבות חוק הלאום", "בין הדרום הגלובלי ללוקאלי", "המאבק המזרחי והרשתות החברתיות", "הסללה ומאבק בהסללה", "מזרחי, ימני, מסורתי", "המאבק המזרחי בשנות ה-50".

במושב "כלכלה פוליטית מזרחית" ישתתף עורך "זו הדרך", ד"ר אפרים דוידי, וידון מפרספקטיבה מרקסיסטית בשאלה: "האם לאחר 40 עשורים לפרסום 'לא נחשלים אלא מנוחשלים' עומד הניתוח של סבירסקי דאז על כנו".

בספרו פורץ הדרך כתב סבירסקי: "לישראל מבנה מעמדי ייחודי הנובע מאופייה הייחודי של התפתחות הכלכלה הישראלית. הבורגנות הישראלית היא אשכנזית בעיקרה, בעוד הפרולטריון היהודי בישראל הוא מזרחי בעיקרו […] תהליך ההתפתחות הספציפי של הכלכלה והחברה בישראל יצר לא חלוקת-עבודה בעלמא, אלא חלוקת עבודה עדתית; על כן המאבק המעמדי הוא לא מאבק של 'פועלים' בעלמא, אלא מאבק של מזרחים" (עמ' 357-356).

הרצאתו של דוידי תעסוק בקצרה בשלוש שאלות מרכזיות: האם במהלך העשורים שחלפו מאז, התפתח "מאבק מעמדי מזרחי" או מאבק מעמדי בהשתתפות עובדים מזרחים? אלו שינויים חלו במבנה של החברה הקפיטליסטית הישראלית ובהם שינוי בהרכב מעמד העובדים? ומדוע הייצוג הפוליטי של אותם עובדים יהודים-מזרחים הוא דווקא מפלגה חרדית-מזרחית, ש"ס, תחת הגמוניה אידיאולוגית בורגנית-חרדית-אשכנזית?

 

להרשמה ללא תשלום ולתכניית הכנס המלאה:

https://academic.openu.ac.il/sociology/theeasternstruggle/pages/default.aspx