כוחות הביטחון הרגו 3 אזרחים: מאות אלפים יצאו לרחובות סודאן נגד ההפיכה הצבאית

כוחות הביטחון בסודאן הרגו אתמול (שבת) שלושה אזרחים בעיר אומדורמאן במהלך הפגנות המוניות נגד ההפיכה הצבאית שהתחוללה בשבוע שעבר. על כך מסר הבוקר דובר המפלגה הקומוניסטית הסודאנית על פי מידע של איגוד הרופאים. בכך עלה מניין ההרוגים בהתנגשויות עם כוחות הביטחון השבוע ל-14 מפגינים לפחות, והחשש הוא שהמשטר הצבאי יגביר את דיכוי המחאות ההמוניות. לדברי המפלגה הקומוניסטית מאות אלפים צעדו ברחובות הערים ודרשו לסלק את הגנרלים מהשלטון.

עוד נערכו אתמול מחאות בבירות אירופה ובביירות. יצוין שכחמישים מפלגות קומוניסטיות ופועליות מרחבי העולם ובהן מישראל, פלסטין, סוריה, בחריין, עיראק, איראן, ירדן וטורקיה פרסמו הודעת תמיכה במאבק העם הסודאני נגד המשטר הצבאי ובקומוניסטים.

עד ראיה סיפר כי בחרטום, הבירה, כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע ובירי כדי לנסות לפזר את המחאה. המפגינים נשאו את דגלי סודאן וקראו "אי אפשר לשבח את השלטון הצבאי" ו"המדינה הזו שלנו, והממשלה שלנו אזרחית" בזמן שצעדו בשכונות ברחבי העיר.

מאות אלפים צועדים, אתמול, במרכז חרטום נגד ההפיכה הצבאית (צילום: המפלגה הקומוניסטית הסודאנית)

 

יצוין שהחונטה הצבאית שיבשה את קווי הטלפון והגישה לאינטרנט והמפגינים פנו לדרכים חלופיות כדי להוציא את האזרחים לסודאן. כך הופצו עלונים והודעות סמס עם פרטי ההפגנות — שאף רוססו על קירות מבנים בגרפיטי. בכמה שכונות בחרטום נערכו אסיפות תושבים שבהן נמסרו בעל פה הפרטים על המחאה המתוכננת והוקמו ועדות עממיות להמשך המחאה. כמו כן נמשכת השביתה הכללית שהוכרזה לפני כשבוע. במהלך הלילה שבין שישי לשבת פעילי הוועדות הקימו מתרסים וחסימות כדי למנוע מכוחות הביטחון לנוע ממקום למקום.

מפקד הצבא, הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, הודיע ביום ראשון שעבר על פיזור הממשלה ופירוק מועצת הריבונות הזמנית שעמד בראשה — ושהיתה אמונה על הבטחת המעבר לשלטון דמוקרטי אזרחי בסודאן, מאז הדחתו של הרודן עומר אל־בשיר, באפריל 2019 בעקבות התקוממות עממית.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/107677

 

הצהרת המפלגות קומוניסטיות והפועליות בתמיכה עם המאבק העם הסודאני (באנגלית):

Communist & Workers’ Parties: Solidarity with Sudanese Freedom

 

סרטון של המפלגה הקומוניסטית הסודאנית הקורא להשתתף במחאות (בערבית):