ישראל ביתנו: פוליטיקה של הונאה

פרשת השחיתות האחרונה הקשורה בבכירי מפלגת "ישראל ביתנו", אינה הראשונה בתולדות מפלגה זו. מספר לא קטן מחברי הכנסת ומהשרים שלה נחקרו בעבר, וכך גם יו"ר המפלגה עצמו, אביגדור ליברמן. בפרשת השחיתות האחרונה נטען, לפי הפרסומים בכלי התקשורת, כי סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, השתמשה בתפקידה כדי להזרים כספים לגופים ציבוריים שונים – ובהם התנחלויות בגדה המערבית – בתמורה לטובות הנאה, כגון מינוי מקורבים לתפקידים או קבלת שוחד.

2014-12-29_203519

מדובר במעשה הונאה, אשר אם יוכח כנכון – יהיה כתם פלילי, אשר יתווסף לכתמים המוסריים והפוליטיים של מפלגה זו. אולם מעשה הונאה גדול לא פחות, אשר מתפרסם בכלי התקשורת לאחרונה בהקשר למפלגה זו ולעומד בראשה, הוא זה המייחס לה עמדות יוניות וריאליזם מדיני.

בליכוד טוענים זה מכבר כי "מי שיצביע ל-'ישראל ביתנו' יתרום להקמת ממשלת שמאל" (13.12). לאחר שליברמן הזהיר מפני בידודה של ישראל בעולם, קבעו דוברי הליכוד כי "הוא שובר שמאלה לכיוון ממשלת שמאל עם ציפי, בוז׳י ולפידהפעם הצבעה לליברמן פירושה ממשלת שמאל בראשות ציפי ובוז׳י והקמת מדינת טרור פלסטינית".

אולם ההתמרכזותלכאורה של ליברמן היא רק זיגזוג פוליטי נוסף בשורה של זיגזוגים באמירותיו המדיניות. לעיתים, הוא מעוניין להציג עצמו כנץ (למשל, כאשר איים לפני מספר שנים בהפצצת סכר אסואן במצרים), וכעת – הוא מנסה להציג עצמו כאיש מרכז וכמדינאי מתון.

ראוי לשים לב, כי את הדברים אמר בכינוס סגור של המועדון העסקיאקדמי באוניברסיטת תלאביב בראשותו של איש העסקים אמנון דיק. באירוע נכחו כמה עשרות אנשי עסקים בכירים, ובהם נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, יו"ר חברת "כתר" סמי סגול, איש העסקים עמי שגיא, בועז דותן ממייסדי "אמדוקס", יו"ר חברת אמנת אברהם (לולו) אסף והיהלומן שמואל שניצר. קהל שומעיו הוא קהל המעוניין בהסדר מדיני, לא משום שהוא מתנגד לפשעים שמבצע הכיבוש, או משום שהוא תומך בזכויות הלאומיות הצודקות של העם הערביהפלסטיני, אלא משום שמצב העניינים הקיים מייצר אייציבות הפוגעת בעסקיו. לכן, ליברמן בחר להדגיש בפורום זה (23.12) כי "חייבים להגיע להסדר מדיני – לא בגלל הערבים, אלא בגלל היהודים. זה חשוב ליחסינו עם האיחוד האירופי וארה"בהשוק הגדול שלנו הוא האיחוד האירופי. גם מבחינת יצוא וגם מבחינת יבואכשיש הידרדרות ביחסים המדיניים, רואים מה קורה לכלכלה".

בתקופה האחרונה, מרבה ליברמן להתבטא בזכות הסדר מדיני בפני קהלים של אנשי עסקים. נחום ברנע, הפרשן הפוליטי של "ידיעות אחרונות", כתב (19.12) כי "שלשום הופיע [ליברמן] לפני כ-100 אנשי עסקים במשרד של אחת החברות בתלאביב. היוזמה הייתה של כמה מהם, שביקשו לדעת אם ליברמן כשיר לכהן בממשלה בראשות הרצוג. מבחינה מדינית, הם יונים. יותר משזאת הייתה אסיפת בחירות, זה היה אודישן. ליברמןנשא באוזניהם את אותו נאום שהוא נושא במקומות אחריםדאגה מהבידוד הלאומיוהבטחה לקדם שלום אזוריהיו שם מנכ"לים של חברות הייטק בינלאומיות, אנשי עסקים גדולים, כל האנשים שהמוספים הכלכליים מתגאים בהםאחד המשתתפים אמר לי… [ש]הוא לא נואש מלגייס את ליברמן לגוש מול נתניהו. 'צריך לעבוד איתו', אמר ההונאה בדבר אופיו היוני, היא ביטוי להחלטה הטקטית של ליברמן לנסות ולזכות בתמיכת אותו אגף בבורגנות הישראלית, אשר האינטרסים שלו הם בהסדר מדיני. טוב שיש מי שמתבטאים בזכות הסדר, אולם אין לשגות באשליות לגבי אופיו של האיש, לגבי דעותיו הלאומניות, או לגבי המדיניות הגזענית שיקדם אם יזכה בעמדות השפעה.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"