ישראל ביתם של בעלי ההון והמושחתים: שר האוצר ליברמן או ההון בשלטון  

מדינת ישראל ידעה שרי אוצר שקיימו קשרים קרובים לבעלי הון, אך עוד לא היה כשר אביגדור ליברמן. מנהיג ישראל ביתנו הוא למעשה מנהיג "ישראל ביתם של בעלי ההון".  כך עולה מהסדר ניגוד העניינים של ליברמן, שפורסם בשבוע שעבר וחשף סבך אינטרסים יוצא דופן של מי שאמון על הקופה הציבורית.

 

אמור לי מי הם חבריך…

עם ידידיו הקרובים של ליברמן נמנים: יו"ר הדירקטוריון והבעלים של רשת הביגוד פוקס הראל ויזל, מנכ"ל דלק ודלק קידוחים יוסי אבו, המיליארדר האמריקאי-ישראלי ארנון מילצ'ן (אשר קשריו עם נתניהו נחקרים כעת תחת כתב האישום בפרשת "תיק 1000"), והמיליארדר האוסטרי מרטין שלאף שבמשך שנים היה מבוקש בישראל.

גזען, שונא עובדים וחרדים ותמיד לצד ההון (צילום מדף הפייסבוק של ליברמן)

 

לפני שני עשורים פתחה המשטרה בחקירה נגד שלאף בחשד, כי חברה בבעלותו העבירה מיליוני דולרים לחברה קפריסאית בשליטת ליברמן. אולם בדצמבר 2012 נסגר התיק "מחוסר ראיות". ב-2008 נחקרה מיכל ליברמן, בתו של השר, ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה), בחשד לתיווך בשוחד עבור אביה. על-פי החשד, בעלי הון שונים העבירו שוחד לאביה באמצעות חשבונות בנק שבבעלותה ושל חברות הרשומות על שמה.

ידיד נוסף של ליברמן הוא המיליארדר דן גרטלר, יהלומן ישראלי המכהן גם כקונסול כבוד מטעם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו בישראל. ב-2017 הטיל הממשל האמריקאי סנקציות על גרטלר, זאת לאחר שקבע כי אגר את הונו באמצעות ביצוע עסקאות מושחתות.

בשנים האחרונות פועל גרטלר שוב ושוב כדי למנוע את פרסומו של תחקיר החושף עסקאות אלה. בשנים 2022-2020 חשפו עיתונאי "הארץ" גור מגידו והגר שיזף, כי מקורביו של גרטלר הזרימו עשרות מיליוני דולרים במזומן לבנק ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, וזאת חרף סנקציות שכבר הטיל עליו הממשל האמריקאי. תחקיר נוסף של עיתונאי כאן 11 אבי עמית חשף הסתבכויות נוספות של בעל ההון ידידו של ליברמן עם שלטונות ארה"ב. בשלב מסוים, נחלץ ראש המוסד לשעבר יוסי כהן לעזרתו של גרטלר וסייע בביטול הסנקציות.

ידידים נוספים של שר האוצר כוללים את יועץ חברת הרוגלה אן.אס.או. שרון שלום, אשת העסקים תמי מוזס ("ידיעות אחרונות"), מנכ"ל ישראל-קנדה ברק רוזן, האוליגרך מיכאל צ'רנוי, ואיל ההון הישראלי-רוסי ולדימיר גוסינסקי ששמו נקשר בהסתבכויות הפליליות של ליברמן.

ברשימה נמנים גם יו"ר החברה צ'יינה מוטורס וחברת התחבורה הציבורית תנופה יצחק קויפמן, והלוביסט ישראל יהושע, שהורשע במסגרת פרשת ישראל ביתנו. בדצמבר 2014 פורסמה לראשונה הפרשה בה נחשדו מקורבים למפלגה, בצד אנשי ציבור ולוביסטים, בביצוע עבירות מתן וקבלת שוחד, תיווך לשוחד, הטיית מכרזים, קבלת דבר במרמה, גנבה בידי עובד ציבור, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

ביולי אשתקד נדונה סגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום ל-10 שנות מאסר בפועל בעקבות מעורבותה בפרשה. על מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ומקורבו של ליברמן, רמי כהן, גזר השופט 30 חודשי מאסר. ידיד נוסף של ליברמן, הוא איש העסקים שמואל חייק, שתיווך בעבר בין נתניהו לליברמן לפני שחבר האחרון לקואליציה ומונה לתפקיד שר הביטחון.

מקורבים נוספים לליברמן הם עו"ד עלס דוברונסקי, איש הנדל"ן גד זאבי, יו"ר התאחדות מלונות טבריה אבי זנדברג, איש העסקים הירושלמי וקונסול הכבוד של מולדובה סימו טובול, משה גולברי (בעל רשת האופנה גולברי), מתאם הפעולות לשעבר בשטחים הכבושים האלוף יואב (פולי) מרדכי, איש הנדל"ן בני נחמיה והאוליגרך הרוסי יורי קנר.

גורמים נוספים שהגדיר ליברמן בהסדר ניגוד העניינים כיועצים קרובים: רו"ח מיכה לזר, עו"ד נתי שמחוני, משרד עו"ד משה דרוקר ושות', משרד רו"ח ליאון-אורליצקי (בבעלותו של ראש עיריית ירושלים משה ליאון), עדו הר טוב (מבעלי גיתם – תקשורת ויח"צ) והחוקר דוד ספקטור.

ידיד נוסף של שר האוצר הוא עו"ד ירון קוסטליץ. לפעילי שמאל רבים זכור קוסטליץ כתובע הצבאי במשפט נגד חמישה סרבני כיבוש שנשלחו לתקופות מאסר ארוכות. עם לקוחותיו של עו"ד קוסטליץ נימנים: סגן יו"ר קק"ל שלמה דרעי (אחיו של מנהיג ש"ס אריה דרעי), יו"ר קרן היסוד מודי זנדברג ויו"ר בנק הפועלים לשעבר שלמה נחמה. קוסטליץ ייצג גם לא מעט חברות גדולות ובהן משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל, חברת שיכון ובינוי, חברת הכשרת היישוב, מאפיית ברמן, מאפיית אנג'ל ועוד. בשירותיו של קוסטליץ נעזרו גם ההתנחלויות בשטחים הכבושים: גוש עציון, בית־אל, עפרה ועוד.

 

הכל נשאר במשפחה

הסדר ניגוד העניינים חשף גם את מעורבות שלושת ילדיו של ליברמן בפרשות שחיתות. בניו של השר, קובי ועמוס ליברמן, הם בעלי החברה למד ע.ק. אחזקות.  לחברה למד ע.ק. אחזקות בבעלות בניו של שר האוצר שתי חברות בת: חברת ווילנד, המשמשת כסוכנות נסיעות של חברות תעופה בישראל ומחוץ לה; וקבוצת גני שורשים בע"מ, העוסקת בייזום והפעלה של גני ילדים. החברה למד ע.ק. מתחזקת קשר עסקי עם חברות הנדל"ן מיי טוור וסוטרה וכן קשרים עם חברות נשק וטכנולוגיה צבאית מקומיות: אלביט מערכות, סאייטו טק, מגל מערכות ביטחון בע"מ ועוד. יצוין שסאייטו טק, המתחרה באן.אס.או. בשוק הרוגלה, ידועה גם בשם קנדירו. היא הוקמה ב-2014 ומשרדיה נמצאים בתל אביב. על החברה לא ידועים פרטים רבים, שכן היא נוהגת לשנות את שמה מדי שנה. בשנים האחרונות נקשר שם החברה בעבירות בגין הפרת זכויות אדם במספר מדינות. עוד צויין בהסדר, כי קובי ליברמן, בנו של, הוא דירקטור מטעם אלפא קפיטל בחברה אינגב, שזכתה בחודש דצמבר 2019 (טרם מינויו של ליברמן לשר אוצר) במכרז של רשות החדשנות להקמת חממת חדשנות בפריפריה.

בנו השני של השר – עמוס ליברמן, מכהן כדירקטור בחברה רני צים מרכזי קניות בע"מ הנסחרת בבורסה, ומועסק במקביל בחברה צ'יינה מוטורס ואף מחזיק במניותיה באמצעות נאמן. מיכל ליברמן, בתו של השר שהוזכרה לעיל(עמ' 3),  עבדה בעבר כמנהלת חינוך בהר הרצל מטעם ההסתדרות הציונית העולמית. בשנים האחרונות היא נמצאת בחל"ת. בעלה, יונתן גלון, מנהל את קרן קיימת אנגליה בישראל. אביו של גלון, מריו זוז, הוא הבעלים ויו"ר הדירקטוריון של אלמוגים בע"מ, חברה ציבורית האמונה על בניית פרויקטים של "מחיר למשתכן" וניגשת למכרזים של מינהל מקרקעי ישראל.

אגב, השר ליברמן פרסם ספר אחד: "האמת שלי" (2004). הספר, שאינו מומלץ לקריאה, הוא גיבוב לאומני ודמגוגי. האמת של ליברמן נמצאת במקום אחר – בהסדר ניגוד העניינים שפורסם בשבוע שעבר.

אפרים דוידי