הוועד נגד עינויים פנה לבית הדין בהאג: יש לחקור ולהעמיד לדין מעורבים בביצוע עינויים

הוועד נגד עינויים פנה השבוע אל בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ודרש לכלול את פשע העינויים במסגרת החקירה שהוא מנהל מאז מארס אשתקד בחשד לפשעי מלחמה שבוצעו בישראל ובשטחים. הפניה נעשית לאחר ש-1,300 תלונות של קורבנות עינויים, אשר הוגשו מאז 2001, הולידו שתי חקירות פליליות ואפס כתבי אישום.

שיטת עינוי הנהוגה כלפי עצירים פלסטינים (איור: בצלם)

 

"עתירות ועבודה בכנסת ובממשלה. למרות מאמצינו, מדי שנה מוסיפות להתקבל אצלנו עשרות תלונות חדשות על שימוש בעינויים של כוחות הביטחון כלפי פלסטינים, כולל עינויים פיזיים ופסיכולוגיים קשים. ההחלטה לפנות לבית הדין נעשתה בלב כבד, רק לאחר שהגענו למסקנה כי האפיקים בהם פעלנו עד כה אינם מספיקים כדי לחולל את השינוי הנחוץ. עם זאת, עוד לא מאוחר עבור ישראל להוכיח שהיא אכן רוצה ומסוגלת למגר את העינויים בכוחות עצמה: חקיקת חוק האוסר במפורש על עינויים, עריכת חקירות מקצועיות וכנות, והעמדה לדין של מי שביצעו ואישרו את השימוש בעינויים – הם קודם כל האינטרס שלנו, אזרחי ישראל שרוצים לחיות בדמוקרטיה אמיתית, שבה יש גבול לכוח של השלטון על הפרט, ואיש אינו עומד מעל החוק", מסרה מנכ"לית הוועד, עו"ד טל שטיינר.

בפניה אל בית הדין מפרט הוועד נגד עינויים את עדויותיהם של 17 קורבנות שספגו התעללות פיזית ונפשית קשה מידי חוקרי שב"כ – כולל החזקה בתנוחות לחץ מכאיבות שנאסרו על-ידי בג"צ עוד בשנת 1999. רבים מהקורבנות דיווחו כי בסיום החקירות לא יכלו לעמוד על רגליהם מעוצמת הכאב, ומסרו לחוקרי השב"כ הודאות שווא רק כדי להפסיק את העינויים שהופעלו נגדם. על פי הוועד, השימוש בעינויים לא מתרחש במקרה, אלא נעשה באופן שיטתי, על פי נהלים חסויים של שב"כ ובאישור הדרגים הבכירים ביותר.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוקם בשנת 1998 בהמשך בתי המשפט המיוחדים שהוקמו אחרי מלחמת העולם השנייה ואחרי מלחמת האזרחים ביוגוסלביה ורצח העם ברואנדה, במטרה לשים קץ לחסינות ממנה נהנים פושעי מלחמה ברחבי העולם. עד כה הוגשו בבית הדין כשלושים כתבי אישום, וחקירות שונות מתנהלות בו כיום כנגד חשודים ממדינות כגון סודאן, גיאורגיה, מיאנמר ואפגניסטן. יצוין שהוא אינו מעמיד לדין מדינות אלא את האחראים על הפרת זכויות אדם, ואינו נוטה להעמיד לדין חיילים או פקידי ממשל בדרגים נמוכים, אלא מכוון למנהיגי המדינות, קובעי המדיניות והמבצעים הבכירים שלה. מדינת ישראל מחרימה את ההליכים בהאג באופן גורף, ולא הופיעה עד כה בפני בית הדין.

 

עוד בנושא: https://www.btselem.org/hebrew/publications/summaries/200705_utterly_forbidden