יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי קורא להפסקת אש ברצועת עזה כדי למנוע רעב

יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' רוני סטריאר, קרא אתמול (שישי) להספקת אש ברצועת עזה משיקולים הומניטריים. ברשומה שפרסם בפייסבוק כתב "ממשלת ישראל עומדת בימים האלה מול הכרעה משמעותית ביחס להסדר שיביא להפסקת האש שתאפשר את החזרת האזרחים, הילדים ותינוקות החטופים , את גופות החללים הנמצאים בידי החמאס, ותאפשר את שובם של מאות אלפי תושבים לישובים שפונו בגבולות הדרומי וצפוני, הסדר שיאפשר את חזרת חיילנו הביתה בריאים ושלמים".

אך לדבריו, "אולם השיקול ההומניטרי הקשור במצבם של מאות אלפי תושבים, נשים וילדים בעזה אינו נתפס כשיקול לגיטימי במערך השיקולים… קיימות עדויות מוצקות מארגונים בינלאומיים איתם אנו מקיימים יחסי עבודה שוטפים כגון הבנק העולמי, ארגון הבריאות העולמי, ארגון המזון העולמי ומוסדות שונים כגון ארגוני סיוע בינלאומיים, ארגוני סעד ועיתונות העולמית מרכזית המעידות על אסון הומניטרי מרחיק לכת הכולל רעב קיצוני של האוכלוסייה המקומית".

עוד הדגיש סטריאר שבאירועים ביום חמישי האחרון בעזה בהם נהרגו למעלה ממאה אזרחים ומאות נפצעו "בניסיונם להתקרב למשלוחי הסיוע מצביעים על היקף המשבר ההומניטרי בו שרויה הרצועה. ממשלת ישראל אינה יכולה להשתחרר מאחריות לה מצב זה. ישראל חתומה על הסכמים בינלאומיים המחייבים כללי משחק ברורים לשמירה על חיי אזרחים באזורי מלחמה. כללים אלה מחייבים שמירה על הספקה שוטפת של מזון, מים, תרופות ומצרכים בסיסיים אחרים לאוכלוסייה אזרחית. מדינת ישראל אינה יכולה להתעלם מהשיקול ההומניטרי המחייב אותה הן מוסרית והן פוליטית".

כאמור, פרופ' סטראיר עומד בראש המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, גוף סטטוטורי המייעץ לשר הרווחה בנושא מדיניות לאומית להבטחת הביטחון התזונתי לתושבי ישראל. זאת, על פי חוק המועצה הארצית לביטחון תזונתי התשע"א,2011.

יצוין שעל פי משרד הבריאות בעזה, בין ה-7 באוקטובר 2023 ל-29 בפברואר 2024 נהרגו בעזה לפחות 30,035 פלסטינים, ו-70,457 פלסטינים נפצעו. בדיווח נפרד מסר משרד הבריאות כי בשעות הבוקר המוקדמות של יום חמישי נהרגו 104 פלסטינים ו-760 פלסטינים נוספים נפצעו בכביש אל-ראשיד, מדרום לעיר עזה, והזהיר כי סביר להניח שמספר המתים הממשי גבוה עוד יותר משום שהמשאבים המוגבלים לטיפול בנפגעים במצב קריטי מקשים על הצוותים הרפואיים להתמודד עם המצב.

בתוך כך, סכנת המוות מרעב בעזה גוברת, פוגעת באופן לא מידתי בילדים ובנשים הרות, ומוחרפת על ידי שירותי מים, תברואה והיגיינה לא מספיקים, ניתוק אספקת המים והחשמל, וחיסול ייצור המזון והחקלאות. משרד הבריאות בעזה דיווח כי ביום רביעי האחרון מתו שישה תינוקות מתת-תזונה והתייבשות, שניים מהם בבית החולים שיפא. כן דווחה עלייה במספר מקרי האנמיה בקרב נשים הרות במרפאה בדיר אל-בלח, שבה נמצא כי 21% מ-416 הנשים ההרות שביקרו במרפאה בין ה-5 ל-24 בפברואר הראו סימנים לתת-תזונה "הנובעת מחוסר חלבון, ברזל ומיקרו-נוטריינטים אחרים, העלול להגביר את הסיכון לשטף דם בתר-לידתי מסכן חיים, לידות פגים ומשקל לידה נמוך".

הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לצריני, דיבר השבוע על הסכנה של "רעב המוני מעשה ידי אדם המאיים לפרוץ", ואמר כי בשל תקריות ביטחוניות שפגעו בקומץ שיירות הסיוע שהורשו להגיע לצפון עזה מן הדרום דרך מחסומים של צה"ל, ומספר גדל והולך של תקריות של כאוס ושוד, לא הצליחה הסוכנות לספק מזון לצפון עזה מאז שלהי ינואר. בדברו בפני מועצת הביטחון של האו"ם ב-27 בפברואר, ציטט ראמש רג'סינגהאם, מנהל אגף התיאום של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, את אזהרתם של מומחים לביטחון תזונתי כי "אם תנאים אלה יישארו כפי שהם, החקלאות בצפון עזה עלולה להגיע לקריסה מוחלטת עד מאי, משום ששדות ונכסים מניבים ניזוקו, נהרסו או שאין אליהם גישה." רג'סינגהאם חזר על קריאת האו"ם להפסקת אש, והזהיר כי "אם לא ייעשה דבר, אנו חוששים שרעב המוני בעזה הוא כמעט בלתי נמנע".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127794