חשש מפלישה לרפיח; כוחות הכיבוש פיזרו הפגנה ישראלית-פלסטינית נגד המלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את צה"ל להציג לקבינט תוכנית לפינוי האוכלוסייה מרפיח ותוכנית לפעולה צבאית בעיר שבדרום הרצועה, כך נמסר אתמול (שישי) מלשכתו. יצוין שמשרד הבריאות בעזה דיווח הבוקר כי לפחות 28 בני אדם נהרגו הלילה ברפיח בשלוש תקיפות אוויריות של צה"ל. לפי הדיווח, בתקיפות נפגעו שלוש משפחות ובין ההרוגים עשרה ילדים. לפי משרד הבריאות, קרוב ל-28 אלף פלסטינים נהרגו ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר.

על פי סוכנות הידיעות "וואפא", לשכתו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס מסרה בתגובה להנחיית נתניהו כי המטרה של פעולה צבאית ברפיח היא "להבריח את הפלסטינים תושבי עזה מאדמתם" וכי ארה"ב תהיה אחראית יחד עם ישראל להשלכות של פעולה כזו. "ישראל נוקטת צעדים שמאיימים על הביטחון והשלום האזוריים והעולמיים, וחוצה כל קו אדום", נאמר עוד בהודעה.

כמו כן, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה קרא לארה"ב, למועצת הביטחון של האו"ם ולאיחוד האירופי להתערב כדי למנוע את הפלישה של כוחות הכיבוש הישראלים ברפיח. "אנו קוראים להתערבות בינלאומית דחופה כדי למנוע הרחבת המשבר ופשעי השנאה לרפיח שקולטת כ-1.4 מיליון פליטים בשטח בגודל של 63 קמ"ר", אמר אשתייה. הרשות גם דורשת מבית המשפט הבינלאומי להורות על עצירת הלחימה. "אנו מזהירים מפינוי כפוי ומקרים של רצח נורא בו נפגעים אלפים, בשל הצפיפות במרחב שגורמת למחלות, ומגבירה את הסבל מרעב, צמא, קור והתפשטות של מחלות".

גם הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, ג'וזף בורל, התייחס לכוונת ישראל להרחיב את הפלישה לרפיח והזהיר מפני "השלכות קטסטרופליות שיחמירו את המצב ההומניטרי, החמור ממילא". בציוץ כתב בורל כי "1.4 מיליון פלסטינים נמצאים כעת ברפיח בלי מקום בטוח ללכת אליו וניצבים מול רעב. למתקפה ישראלית ברפיח יהיו תוצאות קטסטרופליות, שיחמירו עוד יותר את המצב ההומניטרי שכבר עתה הוא קשה". דובר האו"ם סטפן דוג'ריץ' אמר אתמול שיש להגן על אזרחים בעזה, אך האו"ם מתנגד לפינוי המוני של אוכלוסייה במסגרת של פעולה צבאית ברפיח.

בתוך כך, כמאה ישראלים ופלסטינים, בהם פעילי חד"ש ומק"י, הפגינו אתמול בשעות הצהריים נגד המלחמה בעזה בצומת אלמוג, בגדה המערבית שתחת כיבוש. המפגינים נשאו כרזות נגד המלחמה וקראו סיסמאות בהן "נתניהו אל תדאג, מחכים לך בהאג" ו"העם דורש להפסיק את האש". זמן קצר מתחילת המחאה הגיעו למקום כוחות משטרה וצבא שפיזרו בכוח רב את המוחים, החרימו כרזות וציוד ואף עצרו כמה מפגינים ביניהם צעיר פלסטיני שהוכה בפניו. עוד הם הציגו צו המורה על "שטח צבאי סגור". לאחר מו"מ שוחררו כל העצורים והושב כל הציוד והכרזות שנלקחו בתמורה לפינוי ההפגנה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127275