חרף לחצי העירייה והימין: בבאר-שבע נערך האירוע על סרבנות וחופש מצפון

חרף לחצי העירייה והימין: אמש נערך בבארשבע אירוע של יש גבול על סרבנות וחופש מצפון. עשרות אנשים גדשו את אולם ה"במולתקאמפגש", מקום משכנה של עמותת פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי. זהו מקלט עירוני בבאר שבע שהעירייה מסרה לשימוש העמותה. בערב הוקרן הסרט התיעודי "במצפון נקי" של אורי ברבש המספר את סיפורם של סרבני מצפון צעירים בישראל. לאחר מכן נערך דיון בהשתתפות סרבני הכיבוש אוריאל פררה ועמרי ברנס.

פררה, תושב באר שבע ומפעילי המחאה החברתית בקיץ 2011, קיבל פטור משירות צבאי בסוף שנת 2014 לאחר ששהה 177 יום בכלא הצבאי במהלך עשר תקופות מאסר שריצה בשל סירובו לשרת בצה"ל מטעמי מצפון. גם ברנס קיבלה באוגוסט האחרון פטור משירות צבאי, לאחר שריצתה שלוש תקופות כליאה במשך יותר מ-60 יום. לפני שבועיים חברי מועצת העיר מהליכוד וכן פעילי ימין פנו לעיריית באר שבע בבקשה לבחון את קיום "האירוע המעודד סרבנות גיוס בניגוד לחוק, זאת במקלט השייך לעירייה". אף ביום שישי שעבר, פנה ראש העיר רוביק דנילוביץ' למנכ"לית הארגון, חיה נח, בבקשה לבטל את האירוע. זאת, למרות שכבר בשנה שעברה, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה לעיריית באר שבע, כי היא אינה יכולה להתערב בתכנים של עמותות וארגונים אשר פועלים בנכסיה.

2016-10-21_190725

עמרי ברנס (צילום: רשת מסרבות)

לאחר קבלת המכתב החליטה נח כי חופש הביטוי הינו ערך עליון וחשוב לקיומה וחיזוקה של הדמוקרטיה בישראל, עולה על הסיכון עליו רמז ראש העיר כי אפשר והעמותה תאבד את המקלט בו פועל מזה שנים בית התרבות הערבייהודי מולתקאמפגש. על כן, ביום שני שלחו חברי מזכירות העמותה מכתב לראש העיר והסבירו באריכות מדוע לדעתם יש לקיים את האירוע והודיעו כי הוא יתקיים כמתוכנן. יש לציין כי נח נענתה לבקשתו של נציג מארגון ימין שטען כי "נשלח על ידי ראש העיר להגיע אל הערב ולהציג את עמדתו", אך זה ביטל את השתתפותו תוך שעתיים ממועד ההודעה.