קבוצת מומחים של האו"ם: ישראל מוסיפה לספק נשק לדרום סודאן

קבוצת מומחים של האו"ם הודיעה אתמול (חמישי) כי מצאה ראיות לקיום "רשת מבוססת היטב" של ספקי נשק במזרח אירופה ובמזרח התיכון שמעבירים אמצעי לחימה לדרום סודאן. בדו"ח שנמסר למועצת הביטחון תיאר הפאנל עסקאות נשק שנערכות, בין היתר, במעורבות חברות ישראליות ובולגריות. בעבר איימה מועצת הביטחון בהטלת אמברגו נשק על דרום סודאן כדי לנסות ולסיים את הלחימה במסגרת מלחמת האזרחים העקובה מדם.

2016-10-21_190744

נשיא דרום סודאן סאלווה קיר מאיארדיט יחד עם ראש הממשלה בנימין בנתניהו בעת ביקור בישראל (צילום: לע"מ)

לדברי עו"ד איתי מק ועידן לנדו, שחקרו את הנושא, המעורבות הישראלית כיום בדרום סודאן חריגה בהיסטוריה של הייצוא הביטחוני הישראלי. במאמר שפרסום אשתקד הדגישו ש"לא מדובר בתאוות בצע בלבד. ישראל אוחזת בקרנות המזבח ונאבקת על המשכו של פרויקט שהשקיעה בו לא מעט במשך שנים רבות, פרויקט שכישלונו עלול לפגוע באמינותה בעיני רודנים ומשטרים אחרים ברחבי היבשת, המקבלים ממנה סיוע צבאי". פרסום רשמי של משרד הביטחון מנובמבר 2014 כמעט שנה מפרוץ מלחמת האזרחים בדרום סודן, מתגאה בהצלחת סיב"ט (האגף לייצוא בטחוני) בתערוכה של "סייבר סקיוריטי" שפקדו אותה 70 משלחות מרחבי העולם – ביניהן גם משלחת של דרום סודאן. לדברי מק ולנדו ישנן עדויות על רובי גליל אייס שנמצאים ברשות צבא דרום סודאן. שנה וחצי לפני פרוץ מלחמת האזרחים דיווח עיתון סודני על "רכבת אווירית" שמזרימה מישראל לדרום סודן טילים, ציוד צבאי וגם שכירי חרב אפריקנים אחרי אימון בישראל. גם משלחות רכש מישראל ביקרו במדינה האפריקאית.

מק ולדנו ציינו במאמרם "חישבו על כך לרגע: מדינה שבשטחה מתבצעים בימים אלה ממש פשעים נגד האנושות באמצעות נשק זר, שאירופה וארה"ב עצרו כל סחר ביטחוני איתה, שולחת משלחת רכש צבאי למדינת ישראל, ומתקבלת בזרועות פתוחות".

למאמר המלא שכתבו עו"ד איתי מק ועידן לנדו על הסחר בנשק עם דרום סודאן:

https://idanlandau.com/2015/05/25/south-sudan-and-israeli-arms