ח"כ תומא-סלימאן מציעה לערוך בדיקת איידס לכל הנשים בהריון

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), קיימה ביום שלישי דיון על הכללת בדיקת HIV לסל הבדיקות המומלצות לנשים בהריון, לציון יום האיידס העולמי.

2015-12-03_193549

יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה "אני חושבת שהנוכחות היום בדיון היא שיקוף של המצב הקיים בציבוריות הישראלית לנושא של HIV איידס והתחלואה בהם. עדיין מתייחסים לנושא כטאבו מסוים, ברגשות אשמה ובושה כנראה, ולצערי, למרות שהתקדמנו רבות בנושא מבחינה מקצועית, הדרך עדיין ארוכה עד שכולם יבינו שזה חלק מהמחלות הקיימות. באוכלוסייה הערבית עד היום הזה לא משתמשים במילה סרטן אלא אומרים 'המחלה ההיא' ואני לא אנסה אפילו לחשוב על מה יגידו כשייוודע על מישהו שחלה באיידס". ד"ר מיכל חוברס, יו"ר החברה לרפואת איידס, מסרה ש"אם נגלה את האישה בזמן, נוכל למנוע את ההדבקה של היילוד במעל 99.5% והנתונים הולכים ומשתפרים. השיטה הכי יעילה היא להציע לכולן, אלא אם מישהי מסרבת ומתנגדת אקטיבית, ובכל העולם כבר הגיעו למסקנה שכך מגיעים להכי הרבה נשים. בניו יורק היו נולדים פעם 400 תינוקות עם HIV  בשנה והשנה הגיעו לאפס, ואם הם או קובה, הגיעו לזה, אז גם אנחנו, שיש לנו שכיחות יותר נמוכה, רצוי שנעמוד באותו מקום".

לשאלת יו"ר הוועדה אם יש השערה של מה העלות של ביצוע הבדיקה לכלל הנשים בהריון השיבה ד"ר חוברס "מחיר הבדיקות לשנה הוא כארבעה מיליון שקל, מול עלות ילד עם HIV  שהיא כמאה אלף שקל בשנה, כך שברגע שילד חי מעל 10-15 שנה אנחנו כבר מכסים את העלויות ואף נחסוך. הטיפולים והאשפוז לאחר גילוי בשלב מאוחר יעלו כסף רב יותר ואילו גילוי מוקדם גם יאפשר טיפול שיצליח להשאיר אותם כחלק משוק העבודה והם יהיו פרודוקטיביים. מעבר לכסף, זה מעשה חשוב וטוב, להגן את תינוקות שאין להם יכולת להימנע וזה תלוי רק בנו. כמו שאנחנו לא מוכנים לקבל הדבקה דרך מנות דם, כך אנו לא צריכים לקבל את העובדה שארבעה תינוקות בשנה ייוולדו עם HIV  במדינת ישראל". יו"ר הוועדה הוסיפה כי "הבדיקה כמובן תיתן אפשרות גם לנשים לגלות אם הן נושאות את הנגיף או לא. הרבה פעמים נשים לא נבדקות ולא יודעות, ומפספסות תקופה קריטית בה אפשר לטפל במחלה".

ד"ר יאן מיסקין, איגוד רופאי המשפחה, הדגיש: "אני גם יועץ של קופ"ח כללית בירושלים, שהוא מחוז מיקרוקוסמוס עם כל האוכלוסיות. אחת הבעיות עם המגזר החרדי, למשל, הייתה שאם מישהי נבדקה לאיידס כבר שאלו מה היא עשתה, ואם אנחנו הופכים את זה לחלק מבדיקות ההיריון, אז זה הופך לדבר רוטיני. מדינת ישראל היא כולה המרוויח העיקרי מהגילוי המוקדם, אפילו רק מבחינה כספית, כי משרד הבריאות מכסה את הטיפולים האלה בילדים באופן מלא, ולכן הבדיקות יחזירו את עלותן".

לדברי ד"ר דניאל שםטוב, אגף שחפת ואיידס במשרד הבריאות: "נושא הדיון הוא האם המדינה תמליץ על בדיקה אוניברסלית לנשים הרות לבין אותה מדיניות שהיא שילוב של המלצה של הצעה לנשים מקבוצות סיכון ואפשרות לכל שאר הנשים להיבדק. ההחלטה הזו היא מבוססת על האפידמולוגיה הספציפית של מדינת ישראל. אנחנו ארץ של עליה והגירה, ורוב המקרים של הנשאים בארץ הם כתוצאה של הדבקה בעולם. אין ילדים שנולדו בארץ בשנים האחרונות והודבקו ב-HIV  שלא לאם הנמצאת בקבוצת הסיכון, למעט מקרה אחד שבו האבא היה נשא. וכאמור, לאימהות בסיכון משרד הבריאות מחייב להציע את הבדיקה בשלב ההיריון".

יו"ר הוועדה שאלה את ד"ר שםטוב האם כל אותן אימהות מקבוצות הסיכון אכן עשו את הבדיקה, והוא השיב שלא כי ההנחיה של רק להמליץ ולא לחייב. על כך אמרה יו"ר הוועדה: "אז זה אומר שהנורמה הקיימת עד היום הזה לא מצליחה למנוע את ההידבקות". ד"ר שםטוב השיב: "אני מסכים איתך. עכשיו יש משמעות רבה גם למה שכיניתי 'הערך המנבא', שיעיד על תוצאות כוזבות של הבדיקות. בבדיקה הראשונה, 5000 אנשים יקבלו תוצאה חיוביות, ואז נבקש מהם לחזור פעם שניה, ואז רק 2 אנשים יימצאו כחיוביים באמת. טווח הזמן בין הבדיקות הוא שבועעשרה ימים, ותקופת זמן כזו של לחת יכולה להיות מסוכנת לאישה בהריון".

אורן גבע, אגף התקציבים במשרד האוצר, מסר: "במידה ורוצים לשנות משהו בתקציב 2016, שעבר לפני שבועיים, זה צריך להיעשות במסגרת התקציבים הקיימים של משרד הבריאות. אם רוצים לקראת שנת 2017, משרד הבריאות צריך להעלות  את זה כדרישה תקציבית". יו"ר הוועדה הגיבה לדברים בכעס: "אני לא מקבלת עמדה כזו, כי הוצאו בתקציב כספים רבים על נושאים שאינם מצילי חיים. ואני יודעת שיש רזרבות, ואני הולכת לבקש כספים מהרזרבות או של האוצר או של משרד הבריאות. זה לא מתקבל על הדעת שלא התקבלה החלטה שעלותה 4 מיליון שקל, שזה גרושים מבחינת תקציבים, כשבתקציב הזה חולקו מיליארדים, ואני מאוד אלחם על זה." ח"כ ד"ר עבדאללה אבומערוף (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף: "הגיע הזמן שמבחינה חינוכית ותרבותית נוריד את הסטיגמה ונבין שהבדיקה הזו היא בדיקה רגילה".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "נתגלתה לעניינו בעיה די רצינית, והיא טמונה בזה שאנחנו נותנים לתינוקות לבוא לעולם כנשאים. לאישה יש זכות לסרב לבדיקה, והנטייה אצל רובן תהיה לא להסכים, אבל צריך להסביר לה את החשיבות של הבדיקה, ומה המשמעות ליילוד. ההסכמה צריכה להיות מפוכחתאני מודה למשרד הבריאות על העבודה הרצינית שביצעו לקראת הדיון, אבל אנו לא מסכימים כי הדרישה היא מאוד צודקת ומחויבת המציאות. אני אפנה לשר הבריאות ולשר האוצר כדי לנסות להשיג את הכיסוי התקציבי לשינוי מדיניות בנושא הזה, ומתן הוראות שיציעו את הבדיקהאפנה גם לקופות החולים, ואני יודעת שאני נכנסת פה לסוג של מלחמה, כי שמענו שיש אצל הקופות הסתייגות מסוימת, אבל אני מאמינה ששינוי לא בא בקלות".