ח"כ עודה על הירי בפלסטיני הפצוע בחברון: מתבצעות הוצאות להורג פומביות

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הגיב אמש (חמישי) לתיעוד שפרסם ארגון "בצלם" שבו נראה חייל צה"ל יורה למוות בפלסטיני שנפצע בחברון. "ישראל הפכה בחודשים האחרונים למקום שבו מתבצעות הוצאות להורג פומביות לקול קריאות קהל", אמר עודה והוסיף: "ממשלת ישראל מנסה לשמור על תדמית של מדינת חוק, אך בפועל שריה קוראים שוב ושוב לציבור להוציא להרוג כל אדם חשוד. את המחיר של ההידרדרות הביטחונית והמוסרית משלמים שני העמים, הישראלי והפלסטיני. אני קורא להעמיד לדין את הפושעים, ואת משלחיהם מרחוב בלפור 10."

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הצטרף לגינוי ואמר: "התמונות הקשות מחברון צריכות לזעזע כל אדם בעל מצפון וכל מי שלא איבד את העכבות המוסריות שלו, במציאות האיומה של החודשים האחרונים. אבל מי שצריך לתת דין וחשבון כאן הם בראש ובראשונה אותם מנהיגים שבמישרין ובעקיפין הביעו תמיכה בהריגתם של חשודים שאינם מהווים עוד סכנה. במיוחד חשוב להבין שלמקומות אפלים כאלה נידרדר, אם לא נדע לשנות כיוון בדחיפות".

2016-03-25_155600

מתוך הסרטון: רגע הירי בפלסטיני (צילום: עימאד אבו שמסייה / בצלם)

לפי דיווחים בתקשורת, שני פלסטינים, עבד אלפתאח אשריף ורמזי אלקסראווי, נורו אתמול בבוקר למוות לאחר שדקרו חייל, שנפצע באורח בינוני בתל רומידה בחברון. החייל הפצוע, כבן 20, פונה במצב בינוני ולאחר בדיקה בבית החולים מצבו הוגדר קל. בתיעוד וידאו שצילם עימאד אבו שמסיה ושהועבר לבצלם ניתן לראות את אשריף השוכב על הכביש לאחר שנפצע, תוך שכל הנוכחים, מתעלמים ממנו. הצוות הרפואי מתעלם ממנו אף הוא ואינו מגיש לו שום טיפול רפואי. במהלך התיעוד ניגש אל אשריף חייל, חובש גדודי שאמור היה להעניק סיוע, ומוציא אותו להורג בירייה בראשו מטווח קצר. גם לאחר הירי ממשיכים כל הנוכחים להתעלם מאשריף ואיש אינו מתעניין בגורלו.

לדברי בצלם "הוצאה להורג ברחוב, ללא חוק וללא משפט היא תולדה ישירה של שיח מתלהם של שרים בממשלה ושל נבחרי ציבור ושל אווירה ציבורית של דההומניזציה. אמנם מעת לעת השמיעו גורמים בכירים אמירות המצדדות במחויבות לשמירה על החוק ובהימנעות משימוש בכוח רב מהנדרש, כמו דברי הרמטכ"ל לאחרונה ודברים שכתב השר לביטחון פנים לבצלם בתשובה רשמית. אולם, מול אמירות אלו עומדות התבטאויות פומביות הפוכות, כדוגמת זו של השר לביטחון פנים, עצימת עין מוחלטת של רשויות אכיפת החוק אל מול החשדות החמורים וגיבוי גורף בפועל של הדרג הפיקודי. המסר הציבורי שעובר הינו חד וברור: כל פלסטיני שמנסה לפגוע באזרח או חייל דינו מוות".

הסרטון על הירי בפלסטיני הפצוע בחברון:

https://www.youtube.com/watch?v=S8WK2TgruMo